REGULI PENTRU COMPETIŢIILE DE KARATE

 

KUMITE

 

KATA

SHOTOKAN KARATE-DO of UNITED NATIONS

REGULI PENTRU COMPETIŢIILE DE KARATE

KUMITE

CAPITOLUL I – ARBITRAJUL

ARTICOLUL 1: Arbitrii

Arbitrul Şef, Arbitrul de Centru (Shushin), Arbitrii Judecători (de colţ) (Fukushin), Arbitrul Supraveghetor (Kansa) şi Arbitrii de Masă

  • Arbitrul Şef este numit de Comitetul Director (Comitetul Executiv) al SKDUN.
  • La nevoie, Comitetul Executiv  SKDUN  poate adopta alte sisteme.

 ARTICOLUL 2: Obligaţiile Arbitrilor

Arbitrul Şef, Arbitrul de Centru (Shushin), Arbitrii Judecători (de colţ) (Fukushin), Arbitrul Supraveghetor (Kansa) şi Arbitrii de Masă vor ţine cont de următoarele aspecte:

  • Trebuie să fie obiectivi, imparţiali şi corecţi.
  • Trebuie să se comporte cu demnitate şi să arate respect faţă de competitori şi alte oficialităţi.
  • Gesturile lor din timpul probelor pe care le arbitrează trebuie să fie viguroase, agile, distinse, rapide, precise şi trebuie să aibe o atitudine adecvată pentru un oficial SKDUN.
  • Arbitrul de Centru, Arbitrii Judecători (de colţ), Arbitrul Supraveghetor şi Arbitrii de Masă trebuie să-şi concentreze întreaga atenţie asupra probei, să monitorizeze cu atenţie fiecare concurent şi să arbitreze corect fiecare acţiune a concurenţilor. În timpul probei, nu au voie să converseze cu alte persoane în afară de Arbitrul Şef, ceilalţi arbitri şi de concurenţi.

 ARTICOLUL 3: Drepturile şi obligaţiile Arbitrului Şef

Arbitrul Şef:

  • Are responsabilitatea finală a tuturor hotărârilor.
  • Va fi responsabil pentru desfăşurarea competiţiei în conformitate cu prezentele Reguli de Competiţie şi, în cazul survenirii oricărui incident neobişnuit, îşi va baza decizia pe acestea.
  • Numeşte Arbitrul de Centru, Arbitrii de Colţ, Arbitrii Supraveghetori şi Arbitrii de Masă înaintea competiţiei.
  • În cazul în care este necesară înlocuirea unuia dintre aceştia în timpul desfăşurării probei, Arbitrul Şef va opri imediat proba şi va alege un înlocuitor cât se poate de repede.
  • Trebuie consultat ori de câte ori un Arbitru are probleme în luarea unei decizii.

ARTICOLUL 4: Drepturile şi obligaţiile Arbitrului de Centru

Arbitrul de Centru:

  • Conduce desfăşurarea probelor, inclusiv începerea şi încheierea acestora.
  • Anunţă decizia comisiei de arbitri.
  • Explică, dacă este cazul, motivele luării deciziei respective
  • Anunţă penalizarile.
  • Emite avertismente (înainte, în timpul sau după desfăşurarea probei).
  • Impune alte acţiuni disciplinare (exclude sau suspendă un concurent din proba respectiva, antrenorii, suporterii sau alte persoane care intervin in buna desfasurare a competitiei)
  • Se consultă cu Arbitrii de Colţ.
  • Decide victoria prin majoritate pe baza mesei de arbitri (Anexa III).
  • Prelungeşte durata probei.
  • Acorda Shikkaku

ARTICOLUL 5: Drepturile şi Obligaţiile Arbitrilor de Colţ şi ale Arbitrului în Oglindă

  • Arbitrii de Colţ vor avea dreptul să:
  1. Asiste Arbitrul Central
  2. Îşi exprime opinia cu privire la diferite situaţii.
  3. Semnaleze opinia cu privire la evoluţia şi desfăşurarea probelor prin intermediul steagurilor, mâinilor şi/sau fluierului.
  4. Îşi exercite dreptul de vot privind deciziile probelor.
  • Arbitrii Judecători vor observa cu maximă atenţie acţiunile concurenţilor din câmpul lor vizual. În următoarele situaţii, vor anunţa imediat Arbitrul Central prin intermediul fluierului sau steagului, exprimându-şi corect opinia.
  1. Atunci când observă rănirea sau accidentarea unui concurent înainte ca Arbitrul Central să observe acest lucru.
  2. Atunci când percep o acţiune despre care consideră că ar trebui punctată ca Ippon sau Waza-ari.
  3. Atunci când un concurent este pe cale să comită sau a comis o acţiune şi/sau o tehnică interzisă.
  4. Atunci când ambii concurenţi sau doar unul dintre aceştia a depăşit suprafaţa de concurs.
  5. În toate celelalte cazuri când este necesar să atenţioneze Arbitrul de Centru, de ex: Gi-ul concurentilor nu este conform regulamentului, cronometrul nu a pornit, nu au fost inregistrate pe tabela punctele/ penalizarile..
  • Fiecare arbitru va evalua continuu performanţele sportivilor, formându-şi o părere obiectivă şi independentă.
  • Atunci când Arbitrul de Centru strigă „Hantei”, toti arbitruii (de centru si cei de colt) îşi vor exprima simultan opinia în modalitatea specificată. În cazul unei diferenţe de opinii între Arbitrul de Centru şi Arbitrii Judecători cu privire la un anumit aspect, Arbitrul Judecător poate, împreună cu ceilalţi Arbitri Judecători, să se opună deciziei Arbitrului de Centru. În orice caz decizia, se va hotărî pe baza majorităţii.

ARTICOLUL 6: Masa de arbitraj: Arbitru Supraveghetor (Kansa), Scorer, Cronometror, Crainic

  • Vor fi numiţi un Scorer, un Cronometror şi un Crainic pentru Masa de Arbitraj.
  • Arbitrul Supraveghetor (Kansa) al Mesei de Arbitraj
  1. Este responsabil pentru rezultatul oficial al probei.
  2. Trebuie să se asigure că regulamentul SKDUN este respectat şi poate oferi indrumări. Este responsabilitatea lui Kansa sa verifice echipamentul si tinuta concurentilor in momentul alinierii pentru inceperea probei. In cazul unor neconcordante, se va oferi un minut concurentilor pentru a remedia problemele.
  3. Poate întrerupe meciul folosindu-şi fluierul cand sesisează o încălcare a regulamentului sau cand un antrenor înregistrează o contestatie oficială
  4. Poate participa în comisia de arbitraj a unei suprafete numai cand se ia în calcul o decizie „Hansoku Make” , sau cand Arbitrul Central „Shushin” îi cere îndrumare.
  5. Poate cere explicaţii comisiei de arbitraj pentru a clarifica o anumită situaţie

 ARTICOLUL 7: Termeni şi semne

Termenii şi semnele care vor fi utilizate de Arbitri în decursul unei probe sunt specificate în Anexa I.

ARTICOLUL 8: Semnale

  • Semnalele executate de Arbitrii de Colţ cu steagul şi/sau cu fluierul în decursul unei probe sunt specificate în Anexa II.
  • Semnalele din fluier utilizate de Arbitri au următoarele înţelesuri:
  1. Lung/normal + scurt/puternic = Hantei.
  2. Scurt/puternic = semnalul pentru coborârea steagurilor sau a Tabelelor de Scor.

ARTICOLUL 9: Decizii

  • Când arbitrul de centru acordă o decizie in baza semnalelor date de arbitrii judecători de colţ, decizia va fi guvernată de regulile din Anexa III.
  • Orice problemă în legătură cu deciziile, care nu sunt tratate în prezentul regulament, vor fi discutate între arbitri, iar decizia va fi transmisă Arbitrului Sef. Toţi oficialii vor fi anunţaţi de aceste decizii şi se va face un anunţ public.

 

CAPITOLUL II – PROBLEME GENERALE

ARTICOLUL 1: Dimensiunile suprafeţelor de concurs

  • Kumite: Dimensiunile suprafeţelor de concurs vor fi in principiu de 8 x 8 metrii, cu o margine de siguranţă de 1 metru; suprafata finala un patrat cu latura de 10 metri. Sunt preferabile suprafeţele tatami.
  • Kata: Dimensiunea suprafeţei va fi suficient de mare incât concurenţii să nu intâmpine niciun obstacol in timpul desfăşurării exerciţiului( 8 x 8 metrii, cu o margine de siguranţă de 1 metru)
  • Spaţiul de concurs va fi încadrat şi limitat.

   ARTICOLUL 2: Ţinuta si echipamentul sportivilor

  • Concurenţii vor purta o uniformă Karate-Gi curată, albă, fără înscrisuri. O emblemă naţională sau a asociaţiei poate fi aplicată şi, dacă se cere, un număr de identificare.
  • În probele de Kumite şi în sistemul de steaguri Kata ( probele eliminatorii) unul dintre concurenţi va purta, pentru identificare, o centură (Obi) roşie, iar celălalt o centură (Obi) albă. Concuretii isi vor aduce propriile centuri albe si rosii ( nu se accepta centurile alb/rosii pe cate o parte)
  • Concurenţii vor avea unghiile scurte şi nu vor purta obiecte metalice sau de altă natură care ar putea răni adversarul.
  • Concurentul nu are voie să poarte bandaje sau suporturi, decât cu permisiunea Medicului de Concurs / echipajului de Prim Ajutor numit.
  • Pentru echipamentele de protecţie se aplică următoarele reguli:
  1. Protecţiile pentru pumni sunt obligatorii în Kumite , vezi Anexa VII pentru tipul de protectie si grosime aprobate.
  2. Protecţiile pentru gambă/gleznă sunt interzise.
  3. Protecţiile dentare sunt obligatorii în Kumite – pentru toţi concurenţii
  4. Protecţiile inghinale sunt obligatorii pentru concurenţii Kumite de sex masculin
  5. Protecţiile pentru piept sunt obligatorii în Kumite feminin
  6. Ochelarii nu sunt permişi în Kumite. Pot fi purtaţi în Kata.
  7. Lentilele de contact moi pot fi purtate pe riscul concurenţilor
  • Toate echipamentele de protecţie trebuie aprobate de Consiliul Executiv al SKDUN (vezi Anexa V).

 ARTICOLUL 3: Uniforma oficială

  • Arbitrii trebuie să poarte uniforma oficială impusă de Consiliul Executiv al SKDUN. Uniforma trebuie purtată la toate competiţiile, cursurile şi examinările.Uniforma reprezentanţilor oficiali este compusă din:
  1. Sacou de culoare bleumarin
  2. Camasa de culoare alba
  3. Cravata cu insemnele asociatiei
  4. Pantaloni de culoare gri deschis
  5. Ciorapi de culoare bleumarin sau negri
  6. Pantofi negri
  • Concurenţii:
  1. Concurenţii vor purta o uniformă Karate-Gi curată, albă, fără înscrisuri.
  2. Poate fi purtată emblema naţională.

 

În cazul concurentelor se permite purtarea unui tricou alb simplu pe sub jachetă. Baietii pot purta un tricou alb simplu pe sub jacheta in cazul unor situatii medicale.

  1. Jacheta, atunci când este strânsă în jurul taliei cu ajutorul centurii (Obi), trebuie să aibă lungimea astfel încât să acopere şoldurile, si nu poate depasi ¾ din lungimea coapsei.
  2. Mânecile jachetei trebuie să ajungă cel puţin până la jumătatea antebraţului dar trebuie sa lase liberă în permanenţă încheietura cand bratele sunt relaxate in lateralul corpului. Mânecile pot fi suflecate în interior, dacă nu există risc de rănire dar nu se va opri meciul dacă acestea se desfac, în acest caz se va emite un avertisment. La 3 astfel de avertismente concurentul va fi descalificat
  3. Pantalonii trebuie să acopere cel puţin două-treimi din gambă si trebuie să lase liberă în permanenţă încheietura. Pantalonii pot fi suflecaţi în interior, dacă nu există risc de rănire dar nu se va opri meciul dacă aceastia se desfac, în acest caz se va emite un avertisment. La 3 astfel de avertismente concurentul va fi descalificat
  4. Centura (Obi) trebuie să fie îndeajuns de lungă încât să rămână aproximativ 15 cm. suplimentari la ambele capete după ce a fost legată corespunzător în jurul taliei. Se va purta o singura centura .
  5. Fiecare concurent trebuie să aibă părul curat şi tuns astfel încât să nu împiedice desfăşurarea corespunzătoare a probei (părul lung trebuie legat / împiedicat să se mişte excesiv)
  6. Hachimaki (bentiţele) sunt interzise. Vor fi permise totuşi din considerente religioase,având însă în vedere siguranţa concurenţilor.
  7. Concurenţii trebuie să aibă unghii scurte şi să nu poarte obiecte metalice sau de altă natură, cum ar fi bijuterii, piercing-uri sau agrafe, care ar putea răni adversarii.

 

  • Antrenorii:

Antrenorul va purta permanent în timpul competiţiei un karate-gi sau un costum de sport cu emblemă de identificare.

Oficialii SKDUN şi Directorul Competiţiei pot elimina orice oficial sau concurent care nu respectă acest regulament.

Vezi anexa la acest Regulament

 

ARTICOLUL 4: Personal

  • Directorul/Comitetul Competiţiei:

Directorul turneului este numit de către Consiliul Executiv al SKDUN. El va guverna conducerea şi desfăşurarea competiţiei, neintervenind însă în problemele de arbitraj. Va fi asistat de celelalte cadre ale competiţiei.

  • Doctorul competiţiei:

Doctorul competiţiei este numit de Consiliul Executiv al SKDUN sau de catre organizatorul competitiei . El va supraveghea toate problemele medicale în timpul competiţiei.

  • Echipajul de prim ajutor:

Echipajul de prim ajutor va fi pregătit să acţioneze în caz de accident sau boală, eventual ajutând Doctorul.

  • Echipe de Securitate / Bariere pentru Tatami. Ţin sub control concurenţii, spectatorii şi antrenorii / managerii. Acestia raporteaza direct Sefului Arbitrilor( ca organ de control/ indrumare) inainte, in timpul si pana la finalul evenimentului, urmand instructiunile acestuia si ale Sefului de Securitate numit de catre SKDUN.

 

ARTICOLUL 5: Echipamentul de concurs

Tipul, cantitatea şi modul de utilizare al echipamentului pus la dispoziţie de Organizatorul Turneului vor fi următoarele:

  1. Steaguri (roşii şi albe, 5 sau 7 perechi pentru fiecare suprafaţă de concurs).
  2. Tabele de scor (5 sau 7 pentru fiecare suprafaţă de concurs).
  3. Echipamente de înregistrare (fişe de concurs, tabele de inregistrare, stilouri, calculatoare etc.)
  4. Centuri roşii şi albe,cel putin 6 (Obi pentru Aka şi Shiro) trebuie puse la dispozitia concurentilor de catre Organizator
  5. Cronometre şi dispozitive de semnalat sonor timpul.
  6. La nevoie, bandă pentru marcaje pe podea pentru delimitarea suprafeţei / poziţii şi tatami adecvate, sigure (în special pentru evenimente de kumite)

 

ARTICOLUL 6: Contestaţiile si revizuire de decizii

 

  • Concurentul

Concurenţii nu pot contesta personal decizia comisiei de arbitraj. Aceasta actiune poate atrage o penalizare.

 

  • Antrenorul

Când se crede că o decizie a comisiei de arbitraj a încălcat regulile concursului sau prezentul regulament, antrenorul sportivului implicat poate contesta decizia la arbitrul şef al suprafetei sau la Kansa imediat după ce a fost detectată, mentionand regula care a fost incalcata. Înainte de a depune contestaţie, antrenorul trebuie să achite o taxă de contestaţie în valoare de 20 Euro (sau echivalentul). Taxa va fi returnată în cazul în care contestaţia este admisă. Vezi anexa la acest Regulament.

 

  • Arbitrul Şef al Suprafetei / Kansa

La primirea unei contestaţii faţă de o decizie din partea unui Antrenor, Arbitrul Şef va analiza personal plângerea şi poate solicita explicaţii de la ceilalţi Arbitri. În cazul în care constată că decizia a fost incorectă, poate cere comisiei de arbitraj să-şi revizuiască decizia. Decizia finală va fi acordată după aprobarea Consiliul Executiv al SKDUN.

 

  • Câştigătorul

Pentru a evita erorile, câştigătorul fiecărei probe trebuie să-şi confirme victoria la masa de arbitraj înainte de a părăsi zona de concurs. Aceasta este responsabilitatea concurentului sau a antrenorului.

 

ARTICOLUL 7: Răniri şi accidente în timpul probelor

  • In cazul rănirii unui concurent, arbitrul de centru trebuie să oprească imediat desfăşurarea probei să verifice rana concurentului şi, în acelaşi timp, să cheme Doctorul de Competiţie. Tratarea rănii nu poate întârzia semnificativ proba.
  • În cazul în care un concurent care a suferit o rană minoră, care nu este suficient de gravă pentru a-l împiedica să continue, refuză să continue proba sau cere permisiunea să renunţe la probă, va fi declarat învins AKA / SHIRO „NO KIKEN” AKA/SHIRO „NO KACHI”.
  • In cazul unei răniri sau a mai multora, sustinute in timpul unei probe de kumite din motive care nu pot fi imputate nici unui concurent, care împiedică unul dintre concurenţi să continue sau în cazul în care ambii concurenţi sunt răniţi în acelaşi timp din vina amândurora, concurentul care va renunţa să continue proba va fi declarat invins. În cazul în care ambii concurenţi renunţă şi motivele care au provocat rănile nu pot fi imputate nici unui concurent, proba va fi decisă prin Hantei.
  • In cazul in care un concurent este incapabil să continue meciul datorită unei răniri sau oricăror alte motive fizice, pe baza sfatului doctorului turneului, arbitrul de centru va incheia meciul şi va suspenda concurentul rănit din concurs. Dacă rănirea este atribuită exclusiv adversarului său, el va fi declarat câştigător. Dacă rănirea nu este cauzată exclusiv de adversarul sau, el va fi declarat invins.
  • Un concurent care câştigă un meci prin descalificarea adversarului său pentru cauzare de răni, nu poate lupta din nou in competitie fară permisiunea doctorului.
  • Doctorul turneului este singurul care poate lua decizii privind toate problemele legate de răniri, accidente sau condiţia fizică a concurenţilor.

 

ARTICOLUL 8: Retragerea

Un concurent care este incapabil să continue competiţia din alte motive decât cele de rănire sau cere permisiunea să renunţe la probă, va fi declarat învins.

AKA / SHIRO „NO KIKEN” AKA/SHIRO „NO KACHI”.

 

ARTICOLUL 9: Alte probleme

  • In cazul ivirii unei situatii care nu este prevăzută in aceste reguli, sau in cazul in care există o indoiala cu privire la aplicabilitatea acestor reguli faţă de situaţia dată, Arbitrul Supraveghetor al Mesei de Arbitraj, Arbitrii de Colţ, Arbitrul de Centru şi Arbitrul Şef se vor consulta între ei pentru a găsi soluţia optimă.

Toţi oficialii vor fi anunţaţi despre aceasta şi se va face un anunţ public.

  • Toţi Karate-ka, indiferent dacă sunt concurenţi (inclusiv Antrenori, Manageri sau orice persoane care au legătură cu concurentul), Arbitri sau alţi oficiali, trebuie să respecte valorile Karate-Do, şi anume Bun Caracter, Sinceritate, Efort, Politeţe şi Autocontrol.
  • Orice comportament care dăunează reputaţiei Karate-ului (inclusiv cel al Antrenorilor, Managerilor şi al oricăror persoane care au legătură cu concurentul), poate duce la sancţionarea sau la descalificarea concurentului şi / sau a echipei. Directorul Turneului va desemna un loc pentru Antrenor lângă suprafaţa de concurs.

PARTEA B : REGULI PENTRU CONCURSURILE DE KUMITE ŞI KATA

CAPITOLUL I

REGULILE PROBEI DE KUMITE

 

ARTICOLUL 1: Tipuri de probe

Tipurile de probe vor fi următoarele:

  • Probă individuală:

Proba individuală poate fi „Shobu Ippon”, „Shobu Nihon” sau „Shobu Sanbon”.

De exemplu, „ShobuSanbon”, proba de trei puncte, este o probă în care participanţii încearcă să obţină trei puncte înaintea adversarului, în limita de timp.

  • Proba de echipe:
  1. Numărul persoanelor incluse intr-o echipă (masculin sau feminin) va fi de 3+1 rezervă sau 5 + 1 rezerva.
  2. Numărul persoanelor incluse intr-o echipă mixt (masculin si feminin) da fi de 2 baieti si 1 fata + 2 rezerve ( 1 baiat, 1 fata) sau 3 baieti si 2 fete + 2 rezerve ( 1 baiat, 1 fata)
  3. Unei echipe i se va permite sa participe doar când este formată din minimum 2/3 sau 3/5 competitori.
  4. Înaintea fiecărui meci de echipe, un reprezentant al echipei trebuie să înmâneze mesei oficiale o listă oficială care conţine numele şi ordinea de luptă a membrilor echipei. Ordinea de luptă poate fi schimbată pentru fiecare tur in parte, dar odată anuntată este definitivă.
  5. Ordinea de lupta in probele de Echipe mixt este alternativa baiat-fata-baiat(-fata-baiat)
  6. Folosirea unei rezerve reprezintă o schimbare în ordinea de luptă.
  7. Luptele între membrii individuali ai fiecărei echipe vor fi susţinute în ordinea prestabilită.
  8. Echipa câştigătoare a probei de echipe va fi decisă pe baza meciurilor individuale.
  9. Criteriile de decidere a echipei câştigătoare, pe baza numărului de victorii in meciurile individuale, sunt următoarele (in ordinea inversă a importanţei):

 

  • Numărul de victorii.
  • Numărul de victorii Ippon
  • Numărul de Waza-ari inregistrate
  • Numărul de victorii în urma unei decizii „Hansoku Make”

  h)Atunci când cele două echipe sunt la egalitate în baza metodelor de decizie de mai sus, decizia se va lua pe baza rezultatului unui extrameci (EnchoSen) în care luptă câte un reprezentant din fiecare echipă. În cazul în care extrameciul se termină cu egalitate, va avea loc o prelungire (SaiEnchoSen). Prelungirile EnchoSen şi SaiEnchoSen, toate punctele şi sancţiunile acordate se reportează. Cea de-a treia (ultima) prelungire va fi decisă de primul care punctează (moarte subită Sakidorishobu / SaiShiai).Dacă tot nu se ajunge la un rezultat, decizia va fi luată de comisia de arbitraj.

ARTICOLUL 2: Începerea, întreruperea şi încheierea meciurilor

  • Începerea: la începutul probei de Kumite, Arbitrul de Centru se află la marginea zonei de concurs. În stânga şi în dreapta acestuia se află Arbitrii Judecători. După saluturile oficiale între concurenţi şi Comisia de Arbitraj (Shomen ni Rei – Shimpan ni Rei – Otagai ni Rei), Arbitrul Central face un pas în faţă.
  • Arbitrul Central şi Arbitrii de Colt îşi ocupă locurile.
  • Arbitrul Central cheama concurentii la locurile de incepere a meciului „ Senshu”
  • Proba începe când Arbitrul Central anunţă „Shobu ****** Hajime”.
  • Întreruperea: prin anunţul „Yame”, Arbitrul întrerupe temporar proba şi ordonă concurenţilor să se întoarcă la poziţiile iniţiale.”Moto no Ichi”
  • La reluarea probei, Arbitrul anunţă „Tsuzukete Hajime”.
  • Cronometrorul va emite semnale prin intermediul gongului sau soneriei pentru a indica
  1. Atoshibaraku, ultimele 30 de secunde, (un semnal)
  2. Yame , expirarea timpului (două semnale).
  • Încheierea: după oprirea meciului, Arbitrul va încheia meciul anunţând „Yame Soremade”.
  • După saluturile oficiale între concurenţi şi Comisia de Arbitraj (Otagai ni Rei – Shimpan ni Rei – Shomen ni Rei), meciul este considerat încheiat.

 

ARTICOLUL 3: Durata meciului

Durata unui meci va fi de 2 minute (timp efectiv), şi de 3 minute pentru finalele la seniori individual.

Înaintea Turneului, SKDUN Comitetul Executiv poate modifica durata meciurilor.

 

ARTICOLUL 4: Prelungiri

  • În eventualitatea unei egalităţi într-un meci individual, va exista o prelungire (Encho-Sen). Toate punctele şi sancţiunile acordate se reportează în acest meci.
  • În cazul unei alte egalităţi, va exista o prelungire suplimentară (SaiEncho-Sen). Toate punctele şi sancţiunile acordate se reportează în acest meci.
  • Cea de-a treia prelungire a meciului va fi decisă de primul care punctează, Sakidori Shobu / SaiSaiShiai (moarte subită). In acest caz punctele si sanctiunile anterioare se anuleaza.
  • În cazul în care tot nu se obţine un rezultat, comisia de arbitraj trebuie să ia o decizie, pe baza meciului şi a prelungirilor.

 

ARTICOLUL 5: Victorie sau înfrângere

Victoria sau înfrângerea se va hotărî pe baza următoarelor:

  1. Scorul
  2. Victorie prin decizie
  3. Înfrângere din cauza penalizarilor / greselilor
  4. Descalificare

 

ARTICOLUL 6: Zonele în care se poate puncta

  • Zonele în care se poate puncta se vor limita la:
  1. Cap
  2. Faţă
  3. Gât
  4. Abdomen
  5. Piept
  6. Lateral
  7. Spate (mai puţin umerii).
  • Un procedeu tehnic valid executat simultan cu semnalarea încheierii meciului prin clopoţel va fi punctat. Atacul, chiar dacă este efectiv, executat după semnalarea încheierii meciului prin clopoţel nu va fi punctat şi nu va fi luat în calcul la decizie.
  • Jogai: Procedeele executate în afara suprafeţei de concurs vor fi nule. Totuşi, în cazul în care concurentul care execută procedeul se afla în limitele suprafeţei de concurs la momentul executării procedeului, acesta va fi considerat valabil. Momentul în care se strigă „Yame” este util pentru a aprecia dacă a avut loc Jogai.

 

 Exemplu: Dacă Aka execută un procedeu reuşit şi iese imediat după, Yame ar trebui să aibe loc la momentul punctării. Astfel, ieşirea are loc în afara timpului de meci şi nu poate fi penalizată. În cazul în care încercarea de punctare a lui Aka nu are succes, nu se va striga Yame şi se va înregistra Jogai. În cazul în care Shiro iese imediat după ce Aka punctează cu un atac reuşit, Yame are loc odată cu punctul şi nu se înregistrează Jogai pentru Shiro. În cazul în care Shiro iese sau a ieşit odată cu înregistrarea punctului lui Aka (Aka rămânând în limitele suprafeţei de luptă), atunci se va acorda atât punct pentru Aka, cât şi Jogai pentru Shiro.

 

                  NOTA: Jogai se produce cand o parte a corpului este in contact cu zona exterioara a marginii suprafetei delimitata prin banda ( nu pe banda).

  • Procedeele de aceeaşi valoare executate simultan de ambii concurenţi nu for fi punctate (Aiuchi).

Caz rar – un procedeu este invariabil superior – evaluaţi corespunzător.

ARTICOLUL 7: Criterii pentru acordarea de Ippon sau Waza-ari

  • Ippon se acordă în baza următoarelor condiţii:

Atunci când un procedeu exact şi puternic, recunoscut ca decisiv, este aplicat în zonele de punctare valabile în următoarele condiţii:

  1. formă corectă
  2. atitudine corectă
  3. vigoare puternica
  4. Zanshin
  5. Sincronizare
  6. distanţă corectă.

 

  • Procedeele efective executate în următoarele condiţii vor fi punctate cu Ippon:
  1. Atacurile efectuate in sincron cu deplasarea adversarului către cel care punctează.
  2. Atacurile efectuate imediat ce adversarul a fost dezechilibrat de către atacator.
  3. Când se utilizează o combinaţie de atacuri succesive şi efective.
  4. Pentru utilizarea combinatiilor de tehnici tsuki şi geri.
  5. Pentru utilizarea combinatiilor de a tehnici tsuki / geri şi nage efective.
  6. Când adversarul şi-a pierdut spiritul de luptă şi s-a întors cu spatele la atacator (Mubobi).
  7. Atacuri efective aplicate în părţile lipsite de apărare ale adversarului

 

  • Waza-ari se acordă pentru procedee aproape comparabile cu cele necesare pentru a obţine Ippon. Comisia de arbitraj trebuie să caute Ippon în primă instanţă şi să acorde Waza-ari numai în cea de-a doua instanţă.

 

 

ARTICOLUL 8: Criterii de decizie (Hantei)

  • În lipsa unei victorii la puncte sau a unei înfrângeri din cauza descalificării (Hansoku) sau retragerii (Kiken), pe durata meciului, decizia (Hantei) se ia pe baza următoarelor considerente:
  1. Dacă au existat Waza-ari/lppon.
  2. Dacă au existat avertismente.
  3. Numărul ieşirilor din suprafaţă.
  4. Calitatea atitudinii de luptă.
  5. Abilităţile şi îndemânarea.
  6. Gradul de hotărâre şi spiritul combativ.
  7. Numărul de ofensive.
  8. Calitatea strategiei folosite.
  • Dacă un concurent a punctat cel puţin un Waza-ari în plus faţă de adversarul său, va fi declarat automat câştigător (Kachi). Arbitrul Central nu va cere „Hantei”
  • Dacă un concurent a punctat cel puţin un Waza-ari şi în plus faţă de adversarul său are un Chui, se va striga Hantei. Decizia poate fi Kachi pentru concurentul cu un Waza-ari în plus sau Hikiwake.

 

ARTICOLUL 9: Acţiuni şi tehnici interzise

Următoarele acţiuni şi tehnici sunt interzise:

  • Atacuri necontrolate.
  • Tehnicile care fac contact excesiv cu zona de punctare atacată.
  • Atacuri la membrele superioare sau inferioare.
  • Tehnici cu palma deschisă la faţă, Empi Uchi, Hiza Geri şi Atama Uchi
  • Atacuri în zona inghinală.
  • Atacuri la articulaţia şoldului, genunchiului, gleznei şi la tibie
  • Prizele care nu sunt urmate imediat de aplicarea unei tehnici, prinderea sau contactul corporal inutil asupra adversarului.
  • Aruncările periculoase
  • Tragerea de timp.
  • Orice comportament nesportiv, cum ar fi abuzurile verbale, provocările sau declaraţiile inutile
  • Orice comportament care dăunează reputaţiei Karate-ului (inclusiv cel al Antrenorilor, Managerilor şi al oricăror persoane care au legătură cu concurentul).
  • Lipsa de respect pentru propria siguranţă (Mubobi).
  • Orice acţiuni lipsite de respect sau care nu sunt necesare sunt interzise.
  • Acţiunile şi reacţiile exagerate (de exemplu, simularea rănirii) sunt interzise şi vor fi penalizate.

 

ARTICOLUL 10: Penalizări şi descalificare

  • Când un concurent este pe cale sau deja a comis o faptă interzisă, centralul va da un avertisment sau o penalizare.
  • Când un concurent evită lupta, centralul va da un avertisment sau o penalizare.
  • În caz că un concurent afişează o lipsă de consideraţie pentru propria sa siguranţă, centralul va da un avertisment sau o penalizare.
  • În caz că un concurent, după ce a fost odată avertizat, repetă acte similare sau fapte care încalcă regulile, centralul poate anunţa înfrângerea in baza penalităţilor deja acumulate.
  • Când un concurent comite o fapta din următoarele cazuri, centralul va anunţa înfrângerea concurentului în cauză: (Shikkaku)
  1. sfidarea comenzilor centralului.
  2. dacă un concurent işi pierde cumpătul intr-o asemenea masură încat Arbitrul de Centru consideră că acesta devine un pericol pentru el sau pentru adversarul său.
  3. dacă o fapta sau faptele concurentului sunt considerate drept răuvoitoare, încălcând intenţionat regulile ce le interzic
  4. alte fapte considerate încălcări ale regulilor meciului.

 

NOTA Când un concurent este penalizat cu „Shikkaku” el va fi descalificat din toate probele concursului, inclusiv probele pe echipe şi cele individuale. In cazul unei abateri grave , pot fi luate masuri disciplinare.

 

  • Avertismentele şi penalizările sunt următoarele:
  1. avertisment privat: Atenai (fără penalizare, Keikoku).
  2. avertisment oficial: Chui.
  3. descalificare: Hansoku. (Make)

 

  • Dacă un concurent iese din suprafaţa de luptă intenţionat: Jogai.

Vă rugăm să analizaţi dacă respectivul concurent evită lupta intenţionat prin ieşirea din suprafaţă sau este obligat să iasă de adversar.

  1. La prima ieşire, concurentul va primi un avertisment privat (Jogai keikoku).
  2. La a doua ieşire, concurentul va primi un avertisment oficial (Jogai Hansoku Chui).
  3. La a treia ieşire, concurentul va fi descalificat (Jogai Hansoku Make).

 

  • Orice comportament neadecvat al persoanelor care au legătură cu concurentul, cum ar fi Antrenorul, Managerul, susţinătorii etc., poate duce la descalificarea concurentului şi/sau a echipei.

 

  • Nu se vor acumula sancţiunile în cazul:
  1. Atenai, Chui, Hansoku.
  2. Jogai, Jogai Hansoku Chui, Jogai Hansoku Make.

 

  • Penalizările trebuie urmate de o creştere a severităţii penalizării impuse (cu excepţia Atenai).

 

  • Nu se vor acorda puncte în cazul în care concurentul îşi răneşte adversarul, chiar şi superficial; exceptie face cazul în care concurentul, pe toata durata execuţiei, a facut tot posibilul să controleze puterea tehnicii şi cel rănit a contribuit semnificativ la accidentarea sa

 

CAPITOLUL II – REGULILE COMPETIŢIEI DE KATA

 

ARTICOLUL 1: Tipuri de probe

  • Tipurile de probe vor fi:
  1. Probă individuală.
  2. Probă de echipă.
  • Sistemele pentru probele individuale şi probele de echipe vor fi următoarele:

Sistemul pe puncte (Tensu Hoshiki): Punctele vor fi acordate fiecărui participant şi / sau fiecărei echipe separat. Punctele trebuie acordate total independent între Aka şi Shiro, aceasta nu este o luptă între adversari, ci este de sine stătătoare în rubricile din fişa de competiţie ca întreg. Astfel se va face calificarea celor mai buni pentru runda urmatoare.

În cazul în care doi competitori concurează împreună, anunţaţi-l mai întâi pe Aka, apoi pe Shiro.

De reţinut: nu este o lupă între AKA şi SHIRO, ci trebuie punctată ca performanţă individuală pe baza regulilor de arbitraj, luând în considerare elementele esenţiale ale kata-ului.

Acest sistem de concurare cu dou competitori executand in acelasi timp, dar notati independent unul de celalat, este folosit pentru a pastra fluxul competitiei.

  • Numărul persoanelor dintr-o echipă va fi de 3 + 1 rezervă (3+2 rezerve in cazul echipelor mixt)
  • Sistemul poate fi modificat de Consiliul Executiv al SKDUN (de exemplu, Sistemul cu steaguri – Kohaku Hoshiki)

 

ARTICOLUL 2: Arbitrarea exerciţiului

  • Arbitrarea execiţiului se va face de Comisia de Arbitri:un Arbitru Central şi patru-şase Arbitri de Colţ.
  • Toate exerciţiile se vor desfăşura exclusiv conform instrucţiunilor Arbitrului Central.

 

ARTICOLUL 3 Tipuri de Kata

  • SHITEI– pentru gradele inferioare , kata impus de către arbitru
  1. Heian Shodan
  2. Heian Nidan
  3. Heian Sandan
  4. Heian Yondan
  5. Heian Godan
  6. Tekki Shodan

 

  • SENTEI – pentru gradele avansate, kata impus de către arbitru
  1. Bassai Dai
  2. Enpi
  3. Jion
  4. Kanku Dai
  5. Hangetsu
  • TOKUI – kata liber ales (Anexa VIII)

Concurentul trebuie să îşi aleagă ce kata va executa conform vârstei,  gradului deţinut şi a puterii de înţelegere, astfel încât să demonstreze experienţa şi înţelegerea tehnicilor de karate şi a gradului de dificultate a diverselor kata. Orice concurent care anunţă un kata care nu este conform cerinţelor de mai sus va fi avertizat imediat săşi schimbe alegerea. Orice concurent care executăun kata care nu se supune cerinţelor de mai sus,  va fi descalificat.

  1. 9 – 4 Kyu : Heian Shodan,Heian Nidan, Heian Sandan, Heian Yondan, Heian Godan, Tekki Shodan
  2. 3 – 1 Kyu : toate kata de la punctul a) plus Bassai Dai, Enpi, Jion, Kanku Dai , Hangetsu
  3. 1 Dan şi toţi juniorii centuri negre , indiferent de grad , până la 16 ani: toate kata de la a) şi b) plus Tekki Nidan, Bassai Sho, Kanku Sho, Nijushiho, Jitte.
  4. 2 Dan – şi peste , peste 16 ani : orice kata din cele 26 agreate.

 

ARTICOLUL 4: Începerea şi încheierea exerciţiilor

Pentru probele individuale şi pe echipe

  • Începerea Shitei şi Sentei Kata
  1. Când sunt anuntati de arbitru, participantii intră pe suprafaţa de concurs, salută si isi vor lua locurile in pozitiile de incepere
  2. Centralul anunţă clar numele kata-ului pe care îl vor executa, concurentii vor repeta numele kata-ului, iar centralil va anunta „Hajime”
  3. Concurentii vor executa kata-ul , Arbitrul Central va anunta „Yame”. Concurentii se vor intoarce in pozitiile initiale si vor astepta notele arbitrilor

 

  • Încheierea Shitei şi Sentei Kata
  1. Dupa terminarea execuţiei, centralul se va asigura ca Arbitrii de Colt nu indica vreun motiv de descalificare a concurentului si va cere deciziile arbitrilor de colţ (Hantei). Centralul şi Arbitrii de Colţ vor ridica (simultan) tabelele de punctaj cu deciziile lor. Crainicul va citi clar punctajul.
  2. Centralul va fluiera pentru ca Arbitrii de Colţ sa coboare placutele cu note.
  3. Scorerul va trece punctajul anunţat pe fişa de arbitraj şi va calcula punctajul final astfel: din cele şapte (cinci) note primite, cea mai mare şi cea mai mica se vor tăia iar celelalte cinci (trei) note se vor aduna.

 

  • Începerea Tokui Kata
  1. Cand este strigat, concurentul intra pe suprafata de concurs , saluta Arbitrii si anunta clar ce kata urmeaza a executa
  2. Arbitrul Central va repeta clar numele kata-ului
  3. Concurentul va executa kata-ul iar la final va reveni la pozitia de inceput

 

  • Incheierea Tokui Kata
  1. La sfarsitul executiei Arbitrul Central va cere deciziile arbitrilor de colţ (Hantei). Centralul şi Arbitrii de Colţ vor ridica (simultan) tabelele de punctaj cu deciziile lor. Crainicul va citi clar punctajul.
  2. Scorerul va trece punctajul anunţat pe fişa de arbitraj şi va calcula punctajul final astfel: din cele şapte (cinci) note primite, cea mai mare şi cea mai mica se vor tăia iar celelalte cinci (trei) note se vor aduna.
  3. Crainicul va anunta totalul.
  4. Dupa anuntarea totalului, concurentul va saluta si va parasi suprafata de concurs.

 

ARTICOLUL 5 : Runde si notare

 

Limitele intre care vor fi notato concurentii nu sunt impuse de o regula anume, dar se prefera notele intre 6 si 8.

Exerciţii individuale şi pe echipe.

  1. Primul tur: primii 16 competitori vor merge in turul următor. Participantul sau participanţii vor prezenta un Kata Shitei / Sentei de pe listă. Alegerea trebuie anunţată în avans, pentru a fi înregistrată în fişa oficială. În cazul în care în primul tur s-au înscris mai puţin de şaisprezece concurenţi, turul poate fi omis, evenimentul devenind unul de turul al doilea.
  2. Turul al doilea: din cei 16 concurenţi, 8 vor merge in semifinală. Participantii trebuie să prezinte un Kata Shitei / Sentei de pe listă. Alegerea va fi anuntată pentru a fi înregistrată pe fişa oficială.
  3. Turul al treilea (Final) : Participanţii pot executa Kata Tokui ( conform articolulului 3)

      3). Kata-ul din semifinală trebuie să fie diferit de cele executate in primul şi in al doilea tur ( shitei / sentei). Alegerea va fi anunţată în prealabil pentru a fi înregistrată pe fişa oficială.

  1. Finala – concurentii clasati in primii 4 in semifinala vor concura pentru podium.Concurentii vor executa Tokui Kata conform gradului si varstei ( conform articolulului 3). Kata-ul din finală trebuie să fie diferit de cele executate in primul şi in al doilea tur ( shitei / sentei) si din semifinala. Alegerea va fi anuntată pentru a fi înregistrată pe fişa oficială.
  2. Punctajele din tururile anterioare nu se vor adăuga rezultatului final, fiecare tur va fi examinat şi punctat separat.
  3. In cazul unei egalitati, in orice runda , concurentii vor executa un kata diferit, ales de catre Arbitrul Central. Arbitrii vor acorda o nota neutra primului concurent, iar pentru al doilea concurent vor acorda o nota mai mica sau mai mare cu 0.2 puncte, in functie de executie, astfel incat sa nu mai persiste egalitatea
  4. In cazul in care sunt mai multi concurenti la egalitate se va folosi o marja mai mare intre note.

 

ARTICOLUL 6: Criterii de decizie.

În proba de Kata, nu este suficient ca execuţia să fie considerată bună sau slabă, rapida sau viguroasa ci trebuie arbitrată în funcţie de elementele esenţiale ale fiecărei baze de arbitraj, bazată pe două criterii diferite listate mai jos:

1) Execuţia de bază. Următoarele elemente trebuie să apară în execuţia unui kata:

  1. Secvenţa kata-ului.
  2. Controlul puterii.
  3. Controlul presiunii şi contracţiei.
  4. Controlul vitezei şi ritmului.
  5. Direcţia mişcărilor.
  6. Înţelegerea tehnicilor kata-ului, postura , echilibru , acuratetea si directia tehnicilor.
  7. Embusen (grafica kata-ului), pozitia de incepere si de final.
  8. Viziunea,
  9. Poziţiile,
  10. Stabilitatea şi echilibrul,
  11. Perfecţiunea,
  12. Armonia,
  13. Pauzele( opriri care duc la intreruperea fluxului kata-ului)
  14. Ki-ai-urile.
  15. Respiraţia 9 excesiva si zgomote care nu sunt necesare),
  16. Concentrarea,
  17. Spiritul,
  18. Intensitatea vizuala ( Chakugen)
  • Executia avansată. Arbitrii vor urmării elementele executiei de baza enumerate mai sus, cat si elementele specifice şi gradul de dificultate al Kata-ului executat. Arbitrajul se va baza pe:
  1. Măiestria cu care concurentul execută tehnicile.
  2. Gradul de dificultate şi de risc în execuţia Kata-ului. De exemplu: un concurent care alege sa execute Gankaku pe o suprafata moale versus un concurent care executa Gojushiho Sho; sau doua executii perfect pentru Jion versus Kanku Dai/ Hangetsu – caz in care Kanku Dai/ Hangetsu ar trebui punctat mai bine.
  3. Atitudinea budo a concurentului.

3) In cazul in care un menbru al echipei de arbitraj de la o sufrafata observa o gresala in timpul executiei unui concurent, acesta trebuie sa atentioneze restul echipei asupra greselii respective, astfel incat toti membrii sa poata ajusta nota corespunzator articolului 7. Este posibil ca la un moment dat concurentul sau echipa sa se deplaseze astfel incat gresala sa nu poata fi observata de intreaga echipa de arbitri.

 

ARTICOLUL 7: Puncte minus şi descalificare

  • Puncte minus. Depunctări se vor face în urmatoarele cazuri:
  1. Pentru o ezitare scurtă în execuţia omogenă a Kata-ului, remediată rapid, se vor scădea 0,1 puncte din nota finală.
  2. Pentru o pauză scurtă, se vor scădea 0,2 puncte.
  3. Pentru o dezechilibrare uşoară, remediată rapid, se vor scădea 0,1 – 0,2 puncte.
  4. Pentru respiratie excesiva sau pentru „lovirea” kimonoului se vor scădea 0.3 puncte (ex. Unsu)
  5. Pentru devierea de la pozitia initiala cu mai mult de 0.5m se vor scădea0.2 puncte ( 0.3 puncte pentru deviere peste 1 m).
  • În cazul în care:
  1. Concurentul execută Kata-ul greşit.
  2. Kata-ul este modificat.
  3. Concurentul se opreşte in timpul execuţiei Kata-ului.
  4. Concurentul işi pierde echilibrul complet şi / sau cade.
  5. Concurentului îi cade Obi-ul.
  6. Concurentul depăşeşte suprafaţa de concurs (Jogai)

 

  • Pentru Kata echipe

 

Se aplica aceleasi criterii ca la probele individuale.

  1. Arbitrii trebuie sa observe executia individuala dar , in acelasi timp, sincronizarea cu ceilalti coechipieri.
  2. Ca si in cazul probei individuale de „Tokui Kata”, echipa trebuie sa se pozitioneze pe suprafata astfel incat , in timpul executiei, sa nu paraseasca suprafata de concurs ( de obicei 8×8 m); echipa se va aseza in forma de triunghi. Parasirea suprafetei de concurs se penalizeaza cu descalificarea echipei.
  3. Pe parcursul executiei , arbitrii trebuie sa observe concentrarea dintre membrii echipei, sa remarce daca sportivii se „urmaresc” unul pe celalalt pentru a se sincroniza. Se vor scadea 0.3 puncte / membru pentru cei care se „uita” dupa ceilalti.
  4. Daca pe parcursul executiei un concurent foloseste indicii verbale sau non-verbale pentru a mentine sincronizarea se vor scadea 0.3 puncte. Comanda „Hajime” poate fi folosita la inceputul executiei.
  5. Daca echipa are si o rezerva, numele ecesteia va fi mentionat la inceputul competitiei.

 

                                    ANEXA 1:

              Terminologia

 

TERMEN Inteles Metoda de semnalare
Seiretsu Alinierea concurentilor la inceputul probei sau la sfarsitul acesteia Comanda verbala
Senshu Chemarea concurentilor la pozitiile de start, pentru inceperea probei Comanda verbala
Moto No Ichi Revenirea concurentilor la pozitiile de start Comanda verbala
Shomen Ni Rei Salutul concurentilor/ oficialilor catre pozitia oficiala indicata. Comanda verbala
Otagai Ni Rei Salutul concurentilor/ oficialilor intre ei Comanda verbala
Shimpan Ni Rei Salutul concurentilor catre arbitri Comanda verbala
Shobu Ippon / Nihon / Sanbon, Hajime Începerea probei Arbitrul Central se află la linia oficială şi face anunţul
Shobu Hajime Începerea prelungirii Arbitrul Central se află la linia oficială şi face anunţul
Ato Shibaraku 30 de secunde până la încheierea probei Cronometrorul va emite un semnal sonor, iar arbitrul va repeta
Yame Întreruperea temporară a probei Centralul face o mişcare descendentă cu palma întinsă în faţă. Cronometrorul opreşte cronometrul
Tsuzukete Continuarea luptei Se comandă după o întrerupere neautorizată Comanda verbala
Tsuzukete Hajime Reluarea probei Centralul stă la linia oficială, ia poziţia Zenkutsu – Dachi şi îşi apropie palmele odată cu emiterea comenzii
Soremade Încheierea probei Centralul direcţionează palma unei mâini între concurenţi, întinzând braţul
Fukushin Shugo Chemarea Arbitrilor Centralul le face semn Arbitrilor să se apropie cu o mână sau cu ambele mâini, după caz.

 

Hantei Centralul solicită decizia Centralul sufla în fluier, Arbitrii îşi exprimă decizia
 

Ippon

 

Punct intreg

 

Centralul îşi întinde braţul mai sus de umăr, către concurentul care a punctat

Waza-ari Aproape un punct Centralul îşi întinde braţul lateral, uşor în jos, către concurentul care a punctat
Awasete Ippon

 

Două Waza-ari recunoscute ca Waza-ari + Waza-ari = Ippon.

(punctate ca un Ippon).

Dupa acordarea Waza-ari cum se arata mai sus, Arbitrul îşi întinde braţul mai sus de umăr, către concurentul care a punctat
Aiuchi Procedee de punctare simultane. Nu se acordă puncte. Centralul îşi apropie pumnii la nivelul pieptului şi face anunţul.
Hikiwake

 

Egalitate. Centralul îşi întinde ambele braţe în lateral, uşor în jos, cu palmele orientate în sus şi anunţă.
Aka (Shiro) no Kachi

 

Roşu (alb) învinge Centralul ridică oblic un braţ către câştigător.

 

Encho-sen / Sai Encho-sen/ Sai sai shiai ( Sakidori Shobu)

 

Prelungirea probei/ A doua prelungire/ Ultima prelungire (primul punct castiga) Centralul reia meciul cu comanda „Shobu Hajime”.
Torimasen Nu se punctează. Se semnalează ca Hikiwake, însă cu palmele orientate în jos
Atenai /Keikoku Avertisment privat Centralul arată cu degetul arătător către picioarele concurentului în cauză, la un unghi de 45 de grade, şi anunţă.
Hansoku Chui Avertisment oficial Centralul arată cu degetul arătător către pieptul concurentului în cauză şi anunţă.
Hansoku Make Greşeală/Descalificare Centralul arată cu degetul arătător către faţa concurentului în cauză şi anunţă hansoku, apoi victoria adversarului
Jogai Depăşire intenţionată a suprafeţei de concurs. Centralul arată cu degetul arătător la un unghi de 45 de grade către limita suprafeţei din partea concurentului în cauză.
Ukete Imasu Procedeu blocat Se atinge cu palma cotul celeilalte mâini
Nukete Imasu Procedeu ratat. Se trece braţul cu pumnul strâns prin faţa corpului
Yowai Procedeu prea slab. Mişcare descendentă a braţului cu pumnul deschis
Hayai Cel mai rapid/primul care punctează Se atinge cu degetele palma celeilalte mâini
Maai Distanta necorespunzatoare Ambele palme deschise in fata, paralele, fata-in-fata.
Mubobi Avertisment pentru lipsa de respect pentru propria siguranţă. Centralul arată cu degetul arătător în aer, la un unghi de 60 grade în direcţia concurentului avertizat şi anunţă. De asemenea, se poate acorda un punct celuilalt concurent
Kiken.

 

Renunţare Centralul arată cu degetul arătător către concurent şi anunţă SHIRO (AKA) NO KIKEN, AKA (SHIRO) NO KACHI
Shikkaku 

 

Descalificare din turneu. Centralul arată cu degetul arătător către faţa concurentului descalificat, apoi oblic deasupra acestuia, în aer, şi în afara zonei de concurs.
Jodan Indica un atac spre fata/cap Verbal
Chudan Indica un atac spre abdomen/ piept Verbal
Tsuki Indica  o tehnica de pumn Verbal
Keri Indica  o tehnica de picior Verbal
Aka Indica sportivul care poarta centura rosie
Shiro Indica sportivul care poarta centura alba
Timing Ga Osoi In afara timpului, tehnica intarziata Centralul descrie un cerc in jurul corpului, conducand spre exterior.

 

Anexa III:

Tabel de arbitraj

 

SHIRO (AKA) NO KACHI sau HIKIWAKE

 

Atunci când arbirii trebuie să indice câştigătorul, votul Centralului şi votul Arbitrilor sunt considerate a avea aceeaşi valoare.

M ai jos sunt indicate diverse posibilitati de voturi si optiunile posibile de decizie ale Arbitryului Central, adaugand votul propriu.

Decizia se ia in baza majoritatii

 

S = Shiro                                      A = Aka                                        X = Egalitate

 

S S S S Victoria lui Shiro
S S S A Victoria lui Shiro
S S S X Victoria lui Shiro
S S X X Victoria lui Shiro sau Egalitate; depinde de decizia centralului
A A A A Victoria lui Aka
A A A S Victoria lui Aka
A A A X Victoria lui Aka
A A X X Victoria lui Aka sau Egalitate; depinde de decizia centralului
X X X X Egalitate
A X X S Egalitate
A A S S Egalitate, victoria lui Shiro sau victoria lui Aka, depinde de decizia centralului
S X X X Egalitate
A X X X Egalitate
S S A X Victoria lui Shiro sau Egalitate; depinde de decizia centralului
A A S X Victoria lui Aka sau Egalitate; depinde de decizia centralului

ANEXA IV

SUPRAFATA DE CONCURS

Anexa V:

Echipament

 

Protecţii pentru pumni ( Anexa VII)

Protecţiile pentru pumni trebuie acoperite cu pânză albă sau piele moale.

Degetele trebuie să fie descoperite. Grosimea maximă este 2 cm.

Obligatorii pentru toţii concurenţii kumite, mai putin Ippon / Sanbon Kumite

Protecţii dentare:

Protecţiile dentare trebuie să fie albe sau transparente, (obligatorii pentru toţii concurenţii kumite), mai putin Ippon / Sanbon Kumite

Protecţiile inghinale:

Protecţiile inghinale vor fi realizate din plastic sau piele. Materialele metalice sunt interzise.

Protecţiile pentru piept:

Obligatorii pentru probele de Kumite Feminin. mai putin Ippon / Sanbon Kumite

Protecţiile pentru piept trebuie să protejeze pieptul şi lateralele acestuia, nu doar sânii.

Protectiile (inserturile)  vor fi acoperite cu material alb corespunzator (tip vesta sau bustiera).

Vor fi purtate pe sub Do-Gi.

Ochelarii :Ochelarii nu sunt permisi in Kumite. Pot fi purtati la Kata.

Lentile de contact:

Lentilele de contact pot fi purtate pe raspunderea concurentului.

Bentitele:

Purtarea bentitelor este interzisa. Exceptie fac podoabele purtate din motive religioase sau culturale , atata timp cant siguranta concurentilor nu este compromisa.

Parul lung trebuie prins la spate, fara agrafe sau clipsuri metalice.

Protectiile de tibie sunt interzise

Anexa VI

Simboluri de punctare

 

Mai jos se găsesc simbolurile recunoscute la nivel internaţional. Acestea trebuie utilizate pentru înregistrarea punctajului şi a penalizărilor în competiţii.

 

IPPON
WAZA-ARI
VICTORIE
ÎNFRÂNGERE
EGALITATE

 

HC = Hansoku Chui                                   H = Hansoku Make

MC = Mubobi Chui                                     J = Jogai

JC = Jogai Chui

 

ANEXA VIII

                                                      LISTA KATA-URILOR APROBATE CONFORM GRADULUI

 

Heian Shodan 9 – 4 Kyu 3 – 1 Kyu 1 Dan

si mai avansat ,

 pana in 16 ani

2 Dan

si mai avansat, peste 16 ani

Heian Nidan
Heian Sandan
Heian Yondan
Heian Godan
Tekki Shodan
Bassai Dai  
Kanku Dai
Enpi
Jion
Hangetsu
Kanku Sho  
Tekki Nidan
Bassai Sho
Nijushiho
Jitte
Tekki Sandan  
Unsu
Sochin
Gankaku
Meikyo
Wankan
Chinte
Jiin
Gojushiho Sho
Gojushiho Dai

 

Grupele

10-11 ani copii

12-13 ani minicadeti           BASSAI DAI , JION impus

14-15 ani cadeti                                                         finala de 8 -liber , fara sa repete

                                                                                  finala de 4 -liber , fara sa repete

 

 

Grupele

16-17 ani juniori

18-20 ani tineret                 BASSAI DAI, ENPI, JION, KANKU DAI , HANGETSU impus

21-39 ani seniori                                                                                finala de 8 -liber , fara sa repete

                                                                                                             finala de 4 -liber , fara sa repete

 

 

Aditional Regulamentului de Concurs SKDUN

COMPETITIA DE SANBON KUMITE SI CRITERII DE EVALUARE

 

PARTEA A Descrierea competitiei

 

Indeosebi pentru a permite centurilor inferioare , inclusiv centurilor galbene (7 Kyu), de toate varstele , care au putina experienta de lupta, sa concureze sub presiunea competitionala si sa demonstreze diverse aptitudini, fair-play si conduita necesare in a castiga in fata unui adversar de acelasi nivel si experienta intr-un mediu sigur si controlat.

 

Atac si defensiva de baza, la 3 pasi, format din Oi-Zuki Jodan, Oi-Zuki Chudan, Mae Geri Chudan.

 

  1. La comanda, 2 concurenti, unul purtand centura rosie (Aka) si unul purtand centura alba (Shiro), vor intra pe suprafata si se vor aseza la locurile indicate, cu fata unul spre celalalt si se vor saluta, apoi Aka va ramane in locul sau de salut, Shiro se va deplasa in fata lui Aka, la o distanta aproximativ buna pentru inceperea probei.
  2. Arbitrul Central va incepe meciul prin comanda „ Sanbon Kumite Hajime”.
  3. Aka va incepe prin obtinerea distantei corespunzatoare unei tehnici eficiente, va pasi in spate cu piciorul drept in Zenkutsu Dachi executand Gedai Barai si spune : Jodan, Chudan, Mae Geri apoi incepe atacul.

Nu este necesar ca Uke ( cel care blocheaza) sa aprobe ca a inteles si ca este gata.

La primul atac, piciorul din fata a lui Aka trebuie sa ajunga in interiorul pozitiei lui Shiro, apoi in exteriorul pozitiei la atacul chudan.

Nota : Tori( atacantul) este responsabil pentru timig si distanta NU Uke( cel ce sa apara). Tori va executa Kiai pe ultimul atac

  1. In momentul atacului, Uke va pasi in spate cu piciorul drept in Zenkutsu Dachi blocand Age Uke, va pasi in spate blocand Soto Uke, va pasi in spatei blocand Gedai Barai, este permis ca Uke sa execute o mica eschiva (Tai Sabaki) in lateralul liniei de centru a pozitiei, doar cat sa permita loviturii sa treaca pe langa corp, dar sa pastreze o distanta adecvata pentru a contra-ataca corect Gyaku-Zuki Chudan (cu Kiai).
  2. Tori va pasi inapoi ( mutand numai piciorul din fata) in pozitia Yoi in Shizentai.
  3. Uke va pasi in fata ( mutand numai piciorul din spate) in pozitia Yoi in Shizentai.

Ambii concurenti ar trebui sa fie intr-o pozitie asemanatoare cu cea initiala.

  1. Shiro isi ia distanta corespunzatoare unei tehnici eficiente, va pasi in spate cu piciorul drept in Zenkutsu Dachi executand Gedai Barai si spune : Jodan, Chudan, Mae Geri apoi incepe atacul. Tori va executa Kiai pe ultimul atac
  2. In momentul atacului, Uke va pasi in spate cu piciorul drept in Zenkutsu Dachi blocand Age Uke, va pasi in spate blocand Soto Uke, va pasi in spate blocand Gedai Barai, apoi va contra-ataca cu Gyaku-Zuki Chudan cu Kiai.
  3. Tori va pasi inapoi ( mutand numai piciorul din fata) in pozitia Yoi in Shizentai
  4. Uke va pasi in fata ( mutand numai piciorul din spate) in pozitia Yoi in Shizentai

Ambii concurenti ar trebui sa fie intr-o pozitie asemanatoare cu cea initiala.

 

                PARTEA B : Evaluarea competitiei de Sanbon Kumite

 

Note generale:

  1. Aka ataca intotdeauna primul
  2. Sistemul de decizie va fi la stegulete ( Kohaku Hoshiki)
  3. In cazul unei egalitati concurentii vor repeta atacul / blocajele din Migi Kamae( atac cu bratul stang Jodan , cu bratul drept Chudan , cu piciorul drept Mae Geri).

Criterii de avaluare pentru Tori

  1. Atitudine corecta in luarea pozitiei initiala , salut corect, respectarea adversarului, postura.
  2. Pregatirea pentru atac : obtinerea distantei corecte, Yoi, pasirea in spate cu vigoare in Zenkutsu Dachi / Gedan Barai, anuntarea atacului cu putere,clar , fara graba, concentrarea asupra momentelor de slabiciune ale adversarului pentru a porni atacul, contactul vizual.
  3. Timingul corect al atacului : sincronizarea brat/picior , forma corecta a pozitiilor( lungime , latime), pozitia piciorului, a genunchilor, piciorul din spate intins, hikite/ hikiasi corect,

Nota: piciorul din fata a lui Tori trebuie sa ajunga in interiorul genunchiului din fata a lui Uke la primul si in exteriorul acestuia la atacul al doilea pentru a obtine o linie corecta a atacului.

 

  1. Distanta corecta a atacului : nu trebuie sa existe contact fizic asupra tintei.
  2. Jodan = chiar sub nas / barbie
  3. Chudan (brat si picior) = plexul solar.
  4. Spirit , Zanshin, Kime , Atitudine.

 

Elemente interzise:

  1. Simularea unui atac pentru a forta adversarul sa reactioneze necorespunzator si apoi atacarea acestuia
  2. Alungirea corpului si a tehnicii spre adversar sau denaturarea pozitiei picioarelor
  3. Atacul trebuie sa se faca spre inainte si nu in lateral
  4. Atacuri prea puternice sau care „cauta” adversarul pentru a-l lovi, presarea mainii care blocheaza dupa finalizarea atacului
  5. Retragerea bratului care ataca
  6. Contactul intentionat sau tehnici necontrolate

Trebuie avute in vedere toate punctele de mai sus si, de asemenea, prezenta/ lipsa Kiai-ului.

Criterii de avaluare pentru Uke

  1. Atutudine corecta: in luarea pozitiei initiala , salut corect, respectarea adversarului, postura
  2. Pregatirea pentru blocaj: relaxat si concentrat asupra adversarului, minte limpede, postura pregatita si echilibrata, fara miscari in plus
  3. Timingul corect al blocajului: sincronizarea brat/picior, bratul care blocheaza sa intalneasca atacul adversarului corect si eficient, miscarea bratului pe traiectoria corecta. Pozitia trebuie sa fie corecta, in echilibru, fara a se apleca spre inainte sau inapoi.
  4. Distanta corecta a blocajului: pasirea fara a aluneca si/sau pozitionarea incorecta a corpului/piciorului pentru a evita atacul, distanta prea mare sau mica pentru a bloca corect. A se avea in vedere distanta corecta si a contra-atacului de Gyaku-Zuki Chudan. Concurentul nu trebuie sa se aplece pentru a ajunge in tinta cu contra-atacul si nici nu trebuie sa loveasca corpul oponentului 9 nu trebuie sa existe nici un fel de contact cu adversarul care nu blocheaza).
  5. Spirit , Zanshin, Kime , Atitudine.

 

Elemente interzise:

  1. Simularea unei miscari pentru a forta adversarul sa reactioneze necorespunzator sau miscarea inaintea atacului
  2. Alungirea corpului si a tehnicii spre adversar sau denaturarea pozitiei picioarelor
  3. Blocajul trebuie sa se faca pe traiectoria corecta si nu in lateral. Exceptie face folosirea Tai sabaki la blocajul Mae Geri (Partea A, Art 4)
  4. Blocaje care sunt prea puternice sau prea alungite pentru a atinge tinta
  5. Contactul intentionat sau tehnici necontrolate

 A se avea in vedere prezenta / lipsa Kiai-ului.

 

JIYU IPPON KUMITE EXECUTIE ȘI CRITERII DE EVALUARE

 

                  Pentru examinatori, instructori, arbitri, antrenori și pentru cei  care doresc să studieze karate și nu doar sa practice karate…

                  Preambul: nevoia ca elevii să învețe cum să lupte este implicită în arta Karate-ului, nu este posibil să mergem direct la Jiyu Kumite, deoarece abilitățile necesare pentru a fi un Karate-ka complet și competent se găsesc în etape graduate: primul Gohon Kumite, al doilea Sanbon Kumite, al treilea Kihon Ippon Kumite, apoi Jiyu Ippon Kumite (“podurile” către Jiyu Kumite).

                  Nu sunt permise echipamente de protecție.

 

                  Există mai multe aspecte de luat în considerare; enumerate mai jos, sunt câteva dintre principalele puncta:

 

1) Atacatorul este initiatorul mișcării și, desigur, al atacului, dacă Maai-ul lor este incorect sau dacă nu există intenția de a face un atac determinat atunci atacul nu există, atacul trebuie să fie însoțit de un kiai.

2) Atacatorul nu trebuie să-l “urmareasca” pe apărător, ci să se concentreze să aibă impact asupra țintei “unde este” nu “unde va fi”; de exemplu, dacă distanța, timingul, perceperea momentului și viteza sunt corecte, atunci succesul este practic garantat .

3) Atacurile trebuie sa fie determinate, dar ar trebui să se demonstreze un control absolut în cazul în care apărătorii nu reușesc sa blocheze

4) Utilizarea corectă a shomen și hanmi trebuie să existe în întregime de la ambii concurenți.

5) Apărătorul nu trebuie să se retragă sau să fugă, trebuie să-și demonstreze capacitatea de a controla distanța atacatorului (maai) și să permită atacatorului să închidă distanța ca să atace. Atacatorul trebuie sa gestioneze bine momentul atacului și să atace când distanța este corectă. Apărătorul trebuie să se retraga, folosind o mișcare tactică în spate sau tai sabaki, împreună cu un bloc eficient, dar trebuie să rămână suficient de aproape pentru a efectua o combinație efectivă /decisivă de contra-atac sau contra-atacuri. Contraatacul (atacurile) trebuie să fie imediat și precis (momentul, ținta și distanța etc.). Atacantul (Tori) nu trebuie să rămână staționar după atacul său, ci se retrage îndată ce atacul este terminat (ii permite lui Uke sa execute contra atacul)

6) Atacurile sunt: ​​Jodan Oi-zuki. Chudan Oi-zuki. Mae-geri chudan. Yoko-geri kekomi chudan. Mawashi-geri jodan sau chudan (de anunțat). Ushiro-geri chudan.

7) Tehnicile sunt anunțate clar înainte de fiecare atac, nu este necesar ca Uke să incuviinteze înțelegerea prin a spune “oss”.

 

Executie:

                  Cei doi concurenți, Shiro și Aka, sunt chemați de Shushin in pozițiile kumite marcate pe Shiai Jo, se saluta reciproc, Shushin anunta Jiyu Ippon Kumite, Hajime.

                  Concurenții intra imediat in pozitia Hidari Zenkutsu Dachi Gedan Barai și postura Kamae, Aka devine Tori, anunta Jodan și incepe folosind-usi abilitățile de kumite, închizând distanța, cautand momentul și distanta corecta (Maai) pentru a executa un atac eficient si decisiv ​​Jodan Oi-zuki (atacul ar trebui să fie o mișcare completă și controlată, pe ținta, cu toate criteriile folosite în mod normal pentru a judeca tehnica de Jiyu kumite; de exemplu, echilibru, postură, hikite, distanță, timing etc. etc). In momentul în care atacul este încheiat complet și cu kime, Tori execută un Tai Sabaki eficient, menținând Zanshin și maai corect, isi pregătește corpul și mintea pentru a primi un atac in postura de Uke.

 

                  Notă: atacul ar trebui să vizeze unde este ținta și să nu presupuna unde va fi.

 

                  Shiro își asumă rolul lui Uke și folosește abilitățile necesare de apărare și contra-atac, va menține controlul mișcării astfel încât să nu “fuga”, ci să il lase pe Tori să execute atacul într-o distanță corecta. Odată ce atacul este lansat, Uke va folosi abilitățile de a aștepta până la momentul potrivit pentru a folosi tai sabaki și Maai pentru a executa un contra-atac decisiv și adecvat pe o ținta valida. Apoi folosind tai sabaki, menținând Zanshin să iasă din imediata apropiere a Tori și trebuie să fie cu fata spre Tori la o distanță corespunzătoare, pregătit pentru a executa următorul atac in postura de Tori.

                  Ambii concurenți ar trebui să demonstreze un control total asupra mișcării și contactului lor, fără a folosi în nici un moment distragerea și fenta pentru a fi in avantaj, ci să se bazeze pe Zanshin pentru a ataca și contra ataca; nici un concurent să nu se indeparteze în mod deliberat pentru a evita atacul sau contraatacul (să nu permită fie lui Tori, fie lui Uke ocazia de a demonstra perfecțiunea executiei).

                  (Pentru a asigura corectitudinea “presiunii”, ordinea de atac va fi Aka ataca Jodan, Shiro ataca Jodan. Aka ataca Chudan, Shiro atacă Chudan și așa mai departe până când întreaga serie de atacuri și apărare este terminată).

                  Următorul atac este anuntat de Tori, Chudan. Acest atac și toate atacurile ulterioare sunt tratate ca o “luptă” complet separată și independentă și, prin urmare, atitudinea de a începe și de a încheia ar trebui să fie aceeași ca și atacul de la Jodan de mai sus.

                  Tori nu va întârzia atacul  pentru a il “impinge” pe Uke în afara zonei de luptă efectivă (Jogai) definită de o limită de 8m x 8m. Uke va fi conștient de zonă și va folosi abilitățile și înțelegerea mișcării corpului pentru a nu comite Jogai. In caz de Jogai, arbitrii ar trebui să decidă dacă greseala constă în faptul că Uke nu înțelege mișcarea corpului pe măsură ce Tori se apropie și își stabilește atacul sau dacă greseala constă în faptul că Tori a intarziat prea mult inainte de a lansa atacul și, prin urmare, nu ii lasa lui Uke alternativa pentru a evita Jogai.

                  În cazul în care apare Jogai, Shushin va opri meciul cu comanda Yame, Torrimasen și va pozitiona concurenții la locurile lor de start cu comanda Moto no ichi , va acorda Jogai concurentului care încalcă criteriile de mai sus.

 

                  După terminarea tuturor atacurilor și a apărării, Shushin anunta Yame, concurentii revin in pozițiile de start și se anunta Hantei  (arbitrajul va fi fie “in oglindă”, fie 4 fukushin și 1 shushin), folosind criteriile de apreciere Ippon sau Waza-ari conform Regulamentului pentru Jiyu Kumite. În caz de Hikiwake, concurenții vor repeta pe Migi Hanmi Kamae, cu Shiro devenind Tori și inițierea atacurilor.

Decizia va trebui sa fie Aka sau Shiro

 

Notă: Dacă în timpul atacului sau al apărării concurenții pierd controlul sau abilitatea de a se apăra, arbitrul va opri meciul și se poate decide descalificarea concurentului respectiv.

 

Criteriile utilizate pentru descalificare pot fi găsite în Regulament ca și în cazul lui Jiyu Kumite.