Regulamentele Federatiei Romane de Chanbara 2021

Competițiile în chanbara:

Sportul chanbara are o mare varietate de probe. Ele sunt clasificate după următoarele criterii generale în probe individuale și probe de echipă.

  1. Taisen – Individual:
    1. Kihon Dosa – înlănțuire de tehnici
    2. Datotsu–luptă
    3. Tameshigiri (batto-do)
  2. Pe
    1. Kihon Dosa – înlănțuire de tehnici
    2. Datotsu–luptă
    3. Tameshigiri (batto-do)
    4. Ransen este un meci în care o echipă concurează împotriva

      unei alte echipe ce cuprinde un număr diferit de sportivi

      (spre exemplu, trei sportivi împotriva a doi sportivi).

    5. Kassen (team-meci) este meciul în care cele două echipe au aceleași număr de sportivi în componență (spre exempu, treizeci de sportivi împotriva a treizeci de sportivi); această formă a fost numită Ikusa, un mod comun de luptă în

      timpurile străvechi.

page1image1646704 page1image1645248 page1image1647328

echipe:

1

page2image1626736

I. Regulamentul de arbitraj

1.Principii de arbitraj

Un meci de chanbara ajută la construirea fundației ce formează un caracter. Angajamentul entuziast in meci al fiecarui sportiv contribuie la aceasta. Atunci cand arbitrați un meci de chanbara ca arbitru oficial, este important sa aveți în vedere că atitudinea, zelul și mândria adecvată a sportivilor trebuie inclusă în arbitraj și de asemenea ca prea mult accent pe câstigarea sau pierderea unui meci trebuie evitat.

2. Obligațiile unui arbitru oficial de chanbara:

(1). Exercită supervizarea generală asupra activității competitorilor. (2). Execută antrenament periodic în concordanță cu regulile existente și indicațiile Colegiului Central al Arbitrilor, urmând a fi recertificat la anumite perioade conform prezentului regulament. Arbitrii se vor menține într-o condiție mentală foarte bună, se vor antrena permanent în așa fel încât să fie capabili în orice moment să presteze un arbitraj exact, cu semne precise și cu voce clară în meci. (3). Va interpreta, explica și va defini orice detaliu din regulament oricărei persoane care va solicita asistență.

(4). Va impune toate regulile cerute de către Federația Română de Chanbara la orice turneu.
(5). Va veghea asupra aplicării regulilor Federației Române de Chanbara și regulamentelor Colegiului Central al Arbitrilor.

6. Informarea altor arbitrii, din alte regiuni, asupra tuturor schimbărilor, regulilor, politicilor și procedurilor furnizate de către Federația Română de Chanbara.
(7). Autoritatea privind arbitrajul va fi preluata într-o competiție de cel mai înalt oficial al federației, de președintele Colegiului Central al Arbitrilor, de cel mai înalt în rang membru al acestui colegiu sau de către arbitrul cu cel mai înalt rang, prezent la respectiva competiție. (8). Candidatul la titlul de arbitru trebuie să aibă peste 18 de ani, să fi participat la ultimele două seminarii organizate de federație, să fi

2

trecut examenele conduse de către Colegiului Central al Arbitrilor. (9). Toți oficialii federației vor purta uniforme de arte marțiale sau o cămașă albă cu pantaloni albi sau gri, sacou albastru închis, o cravată simplă albastra și pantofi de interior de culoare închisă.
(10). Arbitrul determină care sunt loviturile cu puncte câștigătoare pe baza celor trei elemente: viteza, forța și acuratețea loviturii. (11). Combatanții cu diferite înălțimi și greutăți deseori omit unul din aceste elemente. Înainte de toate, cel mai important este că un arbitru este pregătit tot timpul să supravegheze și să judece un meci de chanbara.
(12). Arbitrul șef și arbitrul asistent au autoritate egală în a judeca meciul.
Majoritatea culorii steagurilor determină decizia în punctare.
(13). Arbitrul are obligația de a da o decizie rapidă care este prezentată folosind stegulețele albe și roșii.

3.Arbitrii de chanbara A. Arbitrul șef

1. Arbitrul șef (principal) va avea un control complet și întreaga autoritate asupra tuturor acțiunilor din suprafața de luptă incluzând pornirea, suspendarea, prelungirea sau sfârșitul unui meci. Arbitrul principal va acorda punctele, va furniza explicațiile pentru acordarea punctelor și va valida majoritatea în momentul votării punctului acordat va impune penalitățile și atenționările (înainte sau pe durata meciului) și va solicita opiniile arbitrului (arbitrilor) asistent(i) și arbitrului supraveghetor (cheker).

2. Când un arbitru asistent indică un punct ce trebuie acordat sau o infracțiune ce s-a comis, acesta trebuie să-l informeze pe arbitrul principal. Arbitrul principal este cel care decide dacă consultarea este necesară.
3. Arbitrul principal poate descalifica un concurent dacă acesta este dur sau nesportiv cu majoritatea voturilor arbitrilor asistenți, decizie luată după întâlnirea arbitrului supraveghetor al concursului cu arbitrul principal.

B. Arbitrul asistent

Arbitrul asistent îl va asista pe arbitrul principal pe toată durata unui meci. Arbitrul asistent va indica totdeauna un punct marcat sau o infracțiune care a fost comisă și se va consulta cu arbitrul de centru când acesta o cere.

C. Arbitrulsupraveghetor(cheker)

Arbitrul supraveghetor este întâlnit la orice formă de competiție. Acesta verifică dacă meciul se dispută în siguranță și dacă sportivitatea este

3

respectată. Este un om responsabil, sincer și prompt, pune întrebări în cazul unei contestații și determină o judecată corectă pentru îndreptarea unei decizii injuste.
Votul sau va fi luat în considerare în luarea unei diecizii, însă nu are putere decizională absolută.

(1). Arbitrul (arbitrii) supraveghetor (cheker) se va întâlni cu directorul turneului și vor stabilii ca operațiunile și acțiunile competitiorilor, arbitrilor, antrenorilor să se desfășoare conform regulilor Federației Române de Chanbara. Arbitrul supraveghetor trebuie să fie licențiat ca arbitru al Federației Române de Chanbara.

(2). Dacă se ivește o controversă, arbitrul supraveghetor va recomanda o rezolvare tehnică și va impune aplicarea regulamentului.

(3). Ridicarea obiecțiilor. Un competitor poate ridica obiecții privind judecata arbitrilor prin ridicarea brațului și adresarea rugăminții către arbitrul supraveghetor de a face o judecată finală. Contestatarul va fi obligat să respecte decizia arbitrului principal indiferent care va fi aceasta.

Pe parcursul unui meci, un sportiv poate face o singură contestație.

D. Arbitrul cronometror

1. Arbitrul cronometror va primi intrucțiuni de la arbitrul principal. 2. Arbitrul cronometror îi va comunica arbitrului principal când timpul alocat luptei s-a scurs.
3. Timpul alocat unui meci individual va fi de un minut si treizeci de

secunde.
4. Timpul alocat unui meci pe echipe va fi de două minute.
5. Timpul suplimentar, în caz de egalitate, este de un minut.
6. După scurgerea timpului suplimentar, la HANTEI, arbitri sunt

obligați să puncteze unul dintre sportivi, nu pot afișa egalitate.
7. Individual sau pe echipe, cine nu este prezent când este chemat pentru a lupta este descalificat. Sportivul este chemat la suprafața de luptă de maximum trei ori într-un interval de 30 de secunde.

4.Ținerea scorului

(1) Arbitrul principal va determina votul majoritar și va anunța decizia. Arbitrul principal și arbitrii asistenți sunt singurii abilitați în a vota pentru a acorda puncte.

(2) Arbitrul principal și arbitrii asistenți vor fi dotați cu stegulețe (roșu și alb) pentru a preciza decizia lor.

(3)
intrucțiuni de la arbitrul principal.

Arbitrul desemnat pentru ținerea scorului va primi

4

(4)

(5)

(6)

c. Concurentul câștigă prin neprezentare atunci când adversarul sau este chemat și nu se prezintă sau câștigă atunci când adversarul este descalificat sau rănit și nu mai este capabil sa continue lupta.

5.Zonele de atac valide

Corpul unui sportiv în întregul său este privit ca zonă validă de atac, și arbitrul trebuie să ia o decizie imparțială ca efect al fiecărei lovituri sau împunsături din punctul de vedere al unei lupte reale. Cu alte cuvinte, tehnica și forța în chanbara trebuie să fie reale. Arbitrul determină punctele câștigătoare având la bază trei elemente fundamentale:

1. viteza
2. forța
3. acuratețea

Arbitrul își asumă o considerabilă responsabilitate, punându-se pe sine în locul sportivilor, și astfel judecând corect atât în terenul de sport cât și în afara lui. Arbitrul își va dărui atenția în proporție de 100% antrenându-se pentru a lua decizii rapide și a executa semne clare cu o voce puternică.

Întregul corp este o țintă cu 5 zone majore ce primesc lovituri cu puncte câștigătoare:

a. MEN (capul și fața).
b. KATA-DO (de la gât până la brâu). Un atac pe spate sau pe

șezut poate fi punctat cu condiția ca lovitura să fie adecvat plasată.

Pe durata luptei arbitrul de la masa principala desemnat cu ținerea scorului va nota toate punctele acordate fiecărui competitior și va comunica arbitrului șef când maximum de puncte a fost acordat unui concurent.

Scorul și timpul vor fi ținute pe tabele electronice care vor afișa atat timpul ramas din meci cât și punctajul obținul de fiecare competitor.

Câștigător al meciului va fi
a. ShobuIpon-celcarevaobțineprimulunpunct.
b. ShobuSanboncelcarevaobțineprimuldouăpuncte.

5

c. KOTE – (de la degete până la umăr). In priza Ryote – cu două mâini pe mâner – atacul pe oricare din brațe va fi eficient și va fi punctat la fel.

  1. ASHI (de la șolduri în jos, pe coapse, pe picioare). Un atac pe șolduri poate fi punctat cu condiția ca lovitura să fie adecvat plasată.
  2. TSUKI – zona dintre gât și ombilic

6.Aiuchi și atouchi

a. Aiuchi este acțiunea prin care ambii sportivi punctează în același timp. Un scurt interval de timp între două lovituri poate de asemenea să fie neglijat și în schimb privit ca un aiuchi.
Se acordați aiuchi dacă ambele părți au punctat simultan, indiferent de zona în care au lovit.

• Shobu Ipon (meciuri la un punct) – primul și al doilea aiuchi nu se punctează, nu se penalizează. La al doilea aiuchi, arbitrul semnalizeaza (din poziția cu stegulețele întinse – aiuchi – le rotește) că este ultimul aiuchi permis. La următorul aiuchi ambii sportivi sunt eliminați.

• Shobu Sanbon (meci la două puncte) – la primul aiuchi : se acordă câte un punct fiecărui sportiv. Următoarele aiuchi nu se punctează.

b. Atouchi este o lovitură întârziată care nu poate fi privită ca o lovitură corectă.
Dacă într-un meci se observă această practică ca fiind intenționată, cel care o execută va fi penalizat cu Hansoku (va pierde 1⁄2 puncte). Dacă continuă să lovească întârziat atouchi ve fi eliminat – Hansoku Nikai.

7.Atitudinea și comportamentul arbitrilor în meciurile de chanbara

(1) Toate meciurile sunt conduse doar de arbitrii oficiali, calificați pentru această sarcină, cu o atitudine corectă și absolut imparțiali.

(2) Arbitrii nu trebuie să se lase influențați de nicio parte. Printr-o observare atentă și concentrată, arbitrii vor face un arbitraj riguros și vor transmite aceasta printr-o judecare încrezătoare și în același timp perfect explicabilă.

6

(3) Ca urmare a vitezei foarte mari cu care se desfășoară un meci, uneori se întâmplă ca arbitrii să piardă puncte valide sau să fie neglijenți în luarea deciziilor imediate. Această situație poate fi observată în general în meciurile foarte disputate, cu nivel foarte ridicat și cauzează un arbitraj nesatisfăcător. Repetarea unor astfel de decizii greșite nu face decât să discrediteze desfășurarea meciului. Ca urmare, arbitrii sunt sfătuiți să nu ezite să ceară consultări – pentru a avea un arbitraj corect – daca simt ca este o judecare greșită a situației din meci.

8.Modul de abordare a sportului chanbara

  1. (1)  Un meci de chanbara este simularea unei lupte reale.
  2. (2)  Gândind la fel precum concurenții
  3. (3)  Meciul nu va fi restricționat
  4. (4)  Auto-judecarea
  5. (5)  Păstrarea demnității pe suprafața de luptă
  6. (6)  Decizia contrară

Principiul sistemului celor trei arbitrii este configurat pe luarea deciziei prin majoritate. Judecarea acțiunilor unui sportiv depinde de locul unde se află arbitrul, unghiul de unde privește, și de aprecierea eficienței respectivelor acțiuni, iar acest mod de judecare diferă de la arbitru la arbitru. În acest caz, fiecare dintre cei trei arbitri trebuie să ia decizii corecte și să își exprime decizia finală.
Dacă decizia unui arbitru este diferită de a celorlalți doi arbitrii, acesta se va abține de la orice comportament neadecvat, nu va dezaproba decizia celorlalți doi și nu va crea nicio îndoială

7

asupra deciziei majoritare prin comportamentul său. În fiecare caz, arbitrii au posibilitatea de a se consulta imediat asupra părerilor diferite, posibilelor erori de arbitraj, asupra pozițiilor lor în suprafața de competiție, abilității de a arbitra, a principiilor divergente sau pur și simplu a greșelii de judecată în acel caz, totul pentru ca în final decizia să fie rezonabilă pentru sportivi și spectatori.

(7) Shinari-uchi

Armele utilizate în chanbara sunt atât de flexibile încât câteodată se îndoaie și lovesc men sau kata chiar dacă sportivul blochează perfect respectivul atac.
Acesta nu este un punct valabil. Nu se va puncta!

(8) În lupta reală, nimeni nu ajută un luptător căzut la pământ. Sportivul trebuie să se ridice în caz de împiedicare cât mai repede posibil, pentru a nu exista nicio întrerupere. În același timp, un atac pornit de jos, de la sportivul întins pe podea, trebuie avut în vedere deoarece vă poate atinge piciorul.

(9) Punctele vor fi perfect valabile.

_____________________________________________________________

8

II. Regulamentulcompetițional

Art. 01. Pot arbitra o competiție de chanbara doar arbitrii omologați de Federația Română de Chanbara, ca urmare a unui curs de arbitraj și a trecerii examenului de absolvire a acestui curs.
Art. 02. Meciurile de chanbara vor fi arbitrate de trei arbitri: un arbitru șef și doi arbitri asistenți. În cazuri absolut particulare este posibil ca un meci de chanbara să fie arbitrat de doi arbitri: un arbitru șef și un arbitru asistent, sau de un singur arbitru – arbitrul principal.

Art. 03. Arbitri trebuie să urmeze cerințele regulamentului de concurs. (1) Arbitri sunt acreditați să ia toate deciziile privind meciul pe care îl arbitrază. Ei își expun deciziile cu ajutorul stegulețelor albe și

roșii.
(2) Arbitrul șef este responsabil pentru conducerea, supervizarea

și comportamentul din meci și de asemenea el face anunțul deciziilor. (3) Arbitrul șef și arbitrii asistenți au autoritate egală, iar decizia se

ia prin majoritate simplă.
(4) Fiecare arbitru este autorizat să arbitreze pe zona sa de

responsabilitate, în suprafața de concurs.

Art. 04. Mandatul arbitrului

(1) În sala de competiție trebuie menținută o atitudine demnă și un spirit de fair-play.

(2) Arbitrajul trebuie practicat într-o manieră fermă, fără ezitare și într-un timp cât mai scurt.

  1. (3)  Aiuchi, ca lovitură validă, înseamnă că ambele părți au pierdut.
  2. (4)  Când un arbitru semnalează o lovitură validă, ceilalți arbitri

trebuie să răspundă prin semnale dacă este validă-invalidă lovitura, sau nu au văzut ce s-a întâmplat. Când doi arbitri ridică aceeași

culoare, celălalt arbitru nu trebuie să urmeze decizia acestora.
(5) Arbitri vor decide mate (stop) (suspendarea meciului) în caz de pericol sau de comportament neadecvat din partea combatanților sau la terminarea timpului. Decizia va fi cu aplicare imediată. Arbitrul declară mate – urmărind recunoasterea deciziei de către arbitrii asistenți, apoi comandă sportivilor să se retragă la linia de start

pentru a relua meciul.
(6) Dacă arbitrul observă o situație neadecvată de comportament

(gesturi obscene, cuvinte jignitoare, etc.) va suspenda meciul pentru

9

consultări. Arbitrul va arăta gestul de penalizare a comportament neadecvat celui ce s-a menifestat în acest mod. Dacă violarea regulilor este evidentă, nu mai este nevoie de consultări.

(7) Meciul nu se suspendă când unul dintre sportivi cade la podea, o lovitură validă aplicată în această situație este contabilizată ca ippon. Această regulă nu se aplică dacă sportivul căzut la podea este rănit.

(8) Arbitrii asistenți rămân la poziția de bază când judecarea unei situații nu este în responsabilitatea lor. Când judecarea unei situații este făcută fără semnalele arbitrului șef, acesta trebuie să accepte hotărârea și să anunțe decizia în conformitate cu hotărârea finală.

(9) Kabaite este contabilizat ca jumătate de punct. Sportivul atins pe mâna liberă va fi avertizat cu semnalul kabaite. Acesta nu va mai putea utiliza mâna atinsă, ci o va ține la spate. Dacă utilizează a doua oară mâna de la spate pentru a bloce, va fi descalificat.

În meciurile de choken ryote (sabia ținută cu două mâini) o lovitură

pe oricare dintre mâini este punct valid, nu kabaite.
(10) Meciul va continua chiar daca unuia dintre sportivi i-a căzut

arma din mână. O lovituă primită în această situație este o lovitură

validă.
(11) Ieșirea din suprafața de concurs cu ambele picioare se

penalizează cu Hansoku (1/2 puncte). Două ieșiri de pe suprafața de luptă cu ambele picioare se penalizează cu descalificare – Hansoku Nikai.

Art. 05. Uniforma arbitrilor

(1) Uniforma este compusă din: sacou albastru închis, pantaloni albi sau gri, șosete albe, cămașă albă și cravată albastră. Pe buzunarul sacoului, în piept, în partea stângă, se va purta emblema de arbitru.

Vara se pot purta: pantaloni albi sau gri, șosete albe, cămașă albă și cravată albastră. Pe buzunarul cămășii, în piept, în partea stângă, se va purta emblema de arbitru.

10

page11image1776064

Art. 06. Stegulețele de arbitraj

Arbitrii utilizează două stegulețe: unul alb și unul roșu.
(1) Arbitrul șef ține stegulețul roșu în mâna dreaptă și pe cel alb în mâna stângă. Un arbitru asistent ține stegulețul roșu în mâna stângă și pe cel alb în mâna dreaptă.

Art. 07. Durata meciului și rezultatul

(1) Durata meciului de chanbara este de un minut și jumătate cu o alocare suplimentară de timp de un minut.
(2) Ippon-shobu este un meci decis de o singură lovitură validă.
(3) Sanbon-shobu este un meci în care câștigător este primul sportiv care obține două puncte.

(4) Enchonai-shobu este un meci câștigat în prelungiri, cu o lovitură validă.

page11image1772704

11

Art. 08. Încălcarea regulilor

(1) Sunt interzise acte care jignesc și încalcă demnitatea sportivilor, arbitrilor, oficialilor sau perturbă desfăurarea normală a competiției. (2) Este interzisă utilizarea echipamentelor neoficiale, neaprobate de federație.

  1. (3)  Sunt interzise actele lipsite de fair-play.
  2. (4)  Sunt interzise actele violente si nepoliticoase.

Art. 09. Penalizări

(1) Un sportiv ce comite acte cuprinse în articolul 8 (1) al Regulamentului de Competiție va fi descalificat din meci, adversarul său câștigând partida.
(2) Faptele descrise în articolul 8 (2)-(4) vor face subiectul consultărilor pentru a decide descalificarea. Orice încălcare a regulamentului poate fi sancționată cu descalificare sau suspendare din competiție (nu doar din meci) în funcție de gravitatea faptei comise.

Art. 10. Accidentările

(1). În cazul accidentării unui sportiv, arbitrii vor suspenda meciul și vor chema imediat echipa medicală.
(2). Dacă gravitatea accidentării împiedică desfășurarea meciului în continuare, arbitrii vor decide că sportivul accidentat a pierdut meciul. (3). Dacă accidentarea a fost pricinuită de către oponentul său, persoana responsabilă va fi descalificată.

Art. 11. Contestațiile

Un sportiv combatant poate contesta o decizie de arbitraj prin ridicarea unei mâini și chemarea checker-ului (arbitru supraveghetor) pentru deliberări. În final, sportivul contestatar trebuie să accepte decizia finală a arbitrilor.

Pe parcursul unui meci, un sportiv poate face o singură contestație.

12

Art. 12. Reguli de arbitraj și comenzi în competiția de chanbara

Nr.

Comenzi vocale

page13image1645040

Arbitrul șef

Arbitri asistenți

Sportiv

page13image1648576 page13image1648992

01

Începerea meciului: hajime

Comandă: HAJIME din postura de bază.

Postura de bază.

Avansează către linia de start și ia pozițiachudan-no kamae.

02

Întreruperea meciului:
• hanare

sau

• wakare

Comandă: HANARE (sau WAKARE) ținând ambele stegulețe în față, paralele cu solul, la nivelul umerilor.

Stă cu stegulețele jos.

Se poziționează în chudan-no- kamae cu o distanță de 1 metru între vârfurile armelor.

03

Suspendarea meciului:
• chushi

sau

• mate sau

• yame

Comandă: CHUSHI (sau MATE, sau YAME). Se ridică ambele stegulețe paralel, deasupra capului și se revine la poziția inițială de începere a meciului.

Se ridică ambele stegulețe paralel, deasupra capului și revin la locurile inițiale.

Se reîntoarce la linia de start în pozițiachudan-no- kamae.

04

page13image1656480

Lovitură validă: • yoshi

page13image1657104

Comandă:YOSHI. Se ridică steagul (de culoarea celui care a punctat) la 45° de verticală. Se revine la poziția ințială.

Se ridică steagul (de culoarea celui care a punctat) la 45° de verticală. Se revine la poziția ințială.

page13image1658768 page13image1659184

Se reîntoarce la linia de start în kamae.

page13image1659808 page13image1660224

05

Numirea loviturii valide:
men ari
kote ari

do ari ashi ari

Se ridică stegulețul (de culoarea celui care a punctat) la 45° în lateral, arbitrul principal anunta zona pe care s-a punctat (spre exemplu men ari). Se revine în locul înițial.

Ridică steagul (de culoarea celui care a punctat) la 45° în lateral. Revine la locul inițial cu steagul ridicat. Execută comenzile arbitrului principal.

Se reîntoarce la linia de start în pozițiachudan-no- kamae.

06

Continuarea luptei când se luptă în sistem sanbon-shobu (se câștigă două din trei puncte): nihomme

Comandă:

1. Nihonme

cu steagul în aceeași poziție ca la ippomme. Se continuă cu comanda:

2. Hajime

și se lasă steagul jos.

Se adoptă comenzile arbitrului principal.

Se reîntoarce la linia de start în chudan-no- kamae. Reîncepe lupta la comandahajime.

07

Exemplu pentru

shobu-ippon: „roșu” ia ippon, apoi „albul” ia

Comandă:

1. Shobu

cu steagul în aceeași poziție ca la ipponme. Se continuă cu comanda:

Se adoptă comenzile arbitrului principal.

Se reîntoarce la linia de start în chudan-no-

13

page14image1644000

ippon.Sanbonme

este pe cale să se efectueze.
• shobu

2. Hajime

și se lasă steagul jos.

page14image1623200 page14image2925808

kamae.

Reîncepe lupta la comanda hajime.

08

Comenzile pentru

sanbon-shobu:

Numirea loviturii valide:
men ari
kote ari

do ari ashi ari

Se ridică stegulețul (de culoarea celui care a punctat) la 45° în lateral, arbitrul principal anunta zona pe care s-a punctat (spre exemplu men ari). Se revine în locul înițial.

Ridică steagul (de culoarea celui care a punctat) la 45° în lateral. Revine la locul inițial cu steagul ridicat. Execută comenzile arbitrului principal.

Se reîntoarce la linia de start în pozițiachudan-no- kamae.

09

Încheierea meciului: • yame

Se ia poziția de bază. Comandă: Yame.
Prima dată se acordă victoria: • Shobu ari
și la final încheierea meciului: • yame

Ridică steagul (de culoarea celui care a punctat) la 45° în lateral. Revine la locul inițial cu steagul ridicat. Execută comenzile arbitrului principal.

page14image1674576

Se reîntoarce la linia de start în pozițiachudan-no- kamae.

10

Anunțarea deciziei de victorie într-un meci pe echipe (2 puncte la 1 punct). Echipa roșie a învins:

• aka no kachi

Comandă:

1. Aka no kachi

2. Yame

Se ridică steagul de partea câștigătoare și se se comunica scorul. Se face anunțul (aka no kachi) și se coboară steagul pe comanda (yame).

Dacă câștigător este albul anunțul va suna astfel: shiro no kachi.

Se urmăresc comenzile arbitrului principal din postura de bază

Sportivii stau față în față, în spatele liniilor de start și asteaptă decizia arbitrului șef.

11

Încălcarea regulamentului • Jogai

Hansoku Hansoku Nikai

Se întrerupe meciul (se ridică ambele steaguri deasupra capului). Comandă:

1. Yame
Se revine la poziția de bază si se indică cu stegulețul în direcția sportivului care a comis greșeala:

  1. Hansoku (prima penalizare)
  2. Hansoku Nikai ( a doua

    penalizare și eliminarea)

Ia poziția arbitrului asistent. Când recunoaște o greșeală el anunță aceasta prin voce comandând:

1. Yame
2. Hansoku

Se reîntoarce la linia de start. Sportivul care a comis greșeala se înclină în fața arbitrului principal apoi adoptă pozițiachudan-no- kamae.

12

Lovitură invalidă sau revizuirea deciziei:
• asai

Se mișcă stegulețele în față de câteva ori, de la dreapta la stânga și se anunță:

1. Asai

Se urmăresc comenzile arbitrului principal.

Continuă meciul.

13

Kabaite:
• kabaite ari

Se întrerupe meciul. Se întoarce la poziția inițială și se anunță:

1. Kabaite ari

a

Se ia poziția de bază a arbitrului asistent.

Se întorc la linia de start.

14

14

page15image1692672

Victorie prin neprezentare: • fusensho

page15image1693296

Comandă:

1. Fusensho

Se ridică stegulețul spre partea câștigătoare și se anunță comanda (1).

Se urmăresc comenzile arbitrului principal.

page15image1694960 page15image2926256

La linia de start, în poziția de gardă –chudan-no- kamae. Se duce arma la brâu (în teacă) și se execută un salut prin aplecarea în față la 15°, cu privirea către sol.

page15image1696208 page15image1696624

15

Ambii sportivi punctează în același timp:
• yame

• aiuchi • yame

page15image1698496

Meciul se întrerupe prin ridicarea ambelor stegulețe deasupra capului, dând comanda:

1. Yame

Sportivii se întorc la linia de start și se anunță

2. Aiuchi

Dacă meciul s-a încheiat se anunță:

3. Yame

Anunță aiuchi când recunoaște punctarea dublă. Revine la poziția inițială.

Se reîntoarce la linia de start, în poziția de gardă – chudan-no- kamae. Se duce arma la brâu (în teacă) și se execută un salut prin aplecarea în față la 15°, cu privirea către sol.

page15image1699952 page15image2926144

Art. 13. Checker (arbitru superaveghetor)
Un checker este numit la fiecare meci oficial iar menirea sa este să se asigure că meciul se desfășoară în mod corect și în siguranță. Când un sportiv are o contestație privind decizia arbitrilor, checker-ul va răspunde prompt acestei cerințe tratând- corect si imparțial.

Art. 14. Concurenții

1. Concurenții vor purta uniforme de chanbara (obligatorii pentru acceptarea in competiție) curate.

2. Toți concurenții se vor prezenta într-o manieră curată și în siguranță, cu viza medicala la zi. Nici un concurent nu va putea intra în competiție fără viză medicală și asigurare medicală.

3. Următoarele obiecte sunt interzise a fi purtate pe durata unei competiții: clipsuri de păr – metalice, bijuterii sau alte obiecte metalice.

4. Dacă după părerea arbitrului șef și ca urmare a consultării arbitrului

15

supraveghetor un concurent a încălcat aceasta secțiune a regulamentului acesta nu va putea continua lupta până când nu se încadrează în litera regulamentului.

Art. 15. Echipamentul de protecție

1. Solicitarea de a purta echipament de protecție de către concurenți are ca scop să minimalizeze accidentările acestora. Pentru a fi în siguranță și a preveni accidentările în orice competiție este interzisă participarea fără echipament de protecție omologate de Federația Română de Chanbara.

2. Lista următoare cuprinde echipamentele de protecție pentru turneele Federației Române de Chanbara: cască de protecție, mănuși, și în funcție de proba competițională: protecții dentare, cochilii protectoare genitale, tibiere.

3. Toate echipamentele de competiție vor fi verificate de arbitrul șef înaintea fiecărui meci și de asemenea la cererea concurenților.

Art. 16. Salutul

  1. (1)  Sportivul va saluta la intrarea pe suprafața de luptă.
  2. (2)  Sportivii se vor saluta când vor ajunge în zona de așteptare.
  3. (3)  Salutul se execută fără comanda arbitrului.

16

page17image1779424

17

Art. 17. Arbitrajul propriu-zis
(1) Începerea meciului. Se comandă: Hajime (start). Atunci când un meci este suspendat, pentru a relua meciul se va comanda tot hajime.
(2) Semnalele pentru loviturile valide și invalide.
a. Lovitură validă – se ridică stegulețul la 45°
b. Lovitură invalidă – se mișcă stegulețele de la dreapta la stânga de câteva ori, în față.
c. Nu am văzut (kiken). Stegulețele sunt jos, nemișcate, petrecute în direcție inversă.
d. Aiuchi – sportivii s-au lovit simultan. Brațele ridicate în lateral, la nivelul umerilor.
(3) Suspendarea meciului.
Se comandă yame (suspendarea meciului). Stegulețele sunt ridicate cu brațele vertical, deasupra capului, ținute paralel.
Comandând hajime (cu stegulețele coborâte) meciul se reia.
(4) Intreruperea
Comandând wakare (despărțiți-vă) sportivii se depărtează având o distanță de un metru între vârful armelor lor. Meciul se reia cu comanda hajime.
(5) Consultări
Comandând yame meciul se oprește și pot începe consultările. Pentru a relua meciul după terminarea consultărilor se va comanda hajime. Pe durata consultărilor, ambele stegulețe vor fi ținute în mâna dreaptă.
(6) Acțiuni nesportive
Comandați yame pentru a întrerupe meciul și arătați că a fost comisă o acțiune nesportivă. Contabilizați numărul acțiunilor nesportive, indicand arbitrului desemnat cu ținerea scorului să opereze schimbarea scorului.
(7) Anunțul victoriei unui sportiv când oponentul său a comis acțiuni nesportive.
Se comandă Yame (stop) →Hansoku nikai (a doua averizare) →Aka Hansoku-gachi (roșu câștigă prin comiterea a două acte nesportive de către oponent).
(8) Repriza de prelungire
Se comandă yame (stop) → Encho hajime (start prelungiri).
(9) Remiză

18

Se comandă Yame → Hikiwake (egalitate) → Yame (sfârșitul meciului). Din poziția stând, cu stegulețele încrucișate deasupra capului.
Luați o decizie privind meciul (shobu) și continuarea acestuia (nihon- me).

Comandați Yoshi și cereți sportivilor să se poziționeze în spatele liniilor de start. Comandați Men-ari urmat de Nihon-me Hajime (startul reprizei următoare, continuarea luptei). Dacă fiecare parte a obținut un punct se anunță Shobu Hajime (începerea meciului). Când shobu (meciul) a fost câștigat se anunță Shobu-ari (sfârșitul meciului) și Yame (stop).

(10) Aiuchi
Se comandă Yame → Aiuchi → Yame (sfârșitul meciului) sau Shobu Hajime

page19image1779872page19image1780096

19

Art. 18. Decizia

Decizia finală va fi luată prin majoritate simplă de către arbitri.

Art. 19. Referințe privind arbitrajul și decizia finală

page20image1779200

20

page21image1774272

21

Art. 20. Salutul în meci și poziția arbitrilor

Când competitorii sunt gata, pregătiți în spatele liniilor de început, arbitrul principal face un pas în spate, iar cei doi arbitri asistenți se întorc la locurile lor de bază.

Art. 21. Poziția competitorilor la începutul meciului

La începutul meciului, fiecare sportiv se va poziționa cu ambele picioare în spatele liniei de start în poziția chudan-no-kamae.

page22image1771808 page22image1765312page22image1764416

22

Art. 22. Schimbarea arbitrilor

(1) La o suprafață de luptă vor exista 6 arbitri (două echipe de câte trei) care vor gestiona desfășurarea meciurilor de pe acea suprafață de luptă.

(2) Un grup de arbitri va arbitra maximum nouă meciuri individuale consecutive sau trei meciuri de echipe. Regula aceasta se aplică când există un număr suficient de arbitri pentru a asigura desfășurarea normală a competiției.

(3) Schimbarea arbitrului șef la o suprafață de luptă se va face la fiecare trei meciuri individuale sau la un meci de echipe. Regula aceasta se aplică când există un număr suficient de arbitri pentru a asigura desfășurarea normală a competiției.

(4) Schimbarea arbitrului șef se va face în direcția de deplasare a acelor de ceasornic.

(5) Schimbarea arbitrilor se va face după cum este prezentat aici:

  1. Grupul 1 se întoarce cu fața către grupul 2.
  2. Grupul1șigrupul2sesalutăaplecându-seînfață.
  3. Grupul 1 înmânează stegulețele grupului 2.
  4. Grupul 1 se întoarce către dreapta și părăsește suprafața de luptă

    către dreapta.

  5. Grupul 2 pășește în față și se pregătește să conducă meciurile

    următoare.

page23image1764864

23

page24image1766432

24

page25image1765088

25

Rejudecare – 3 arbitri + 1 checker

Art. 23. Distribuirea stegulețelor de arbitrej de către șeful arbitrilor

Înainte de începerea meciurilor fiecare arbitru șef va primi stegulețele de arbitraj de la șeful arbitrilor acelei competiții. Fiecare arbitru primește stegulețele în mâna dreaptă, care se întoarce și sprijină apoi stegulețele pe

page26image1765536

26

mâna stângă, apoi coboară mâinile. După ce salută pe șeful arbitrilor, ei se întorc și distribuie stegulețele arbitrilor lor asistenți.

Art. 24. Zona alocată arbitrilor

Este de așteptat ca de fiecare dată arbitrul șef și cei doi asistenți să se dispună în formă de triunghi. Această formă poate fi perturbată uneori de deplasarea concurenților, dar arbitri asistenți vor încerca să păstreze această formă urmărind mișcările arbitrului șef. Arbitrul șef are permisiunea de a se deplasa până la jumătatea fiecărei linii laterale.

page27image1764640page27image1756800

27

Art. 25. Zonele valide pentru punctaj de pe corpul sportivului

Următoarele părți sunt socotite zone valide:
(1). Men (de la gât în sus)
(2). Kata (sub gât, pe umeri, partea superioară a brațelor)
(3). Do (include pieptul, burta și părțile laterale)
(4). Kote (de la cot până la degete). Când se luptă Ryote (cu ambele mâini pe sabie) oricare dintre brațe este punct valid.
(5). Ashi (de la genunchi, în jos, până la călcâi) Ambele picioare reprezintă punct valid. Pentru coapse sau pentru spate validitatea este determinată de efectul loviturii.
(6). Tsuki (de la gât până la ombilic).
(6). Alte zone ce sunt adecvate pentru a fi recunoscute ca zone valide de punctaj.

Art. 26. Suprafața de luptă

1. Suprafața de luptă va fi plană și lipsită de orice potențial pericol pentru concurenți și arbitri. Va include ringul individual și suprafața de așteptare a sportivilor. O zonă separată pentru încălzire poate fi amenajată, de asemenea; această suprafață nu va fi amenajată în imediata apropiere a ringului pentru a nu deranja sau întrerupe turneul.

2. Doar competitorii și arbitrii sunt persoanele autorizate de a se afla în ring în timpul unui meci în disputare. Arbitrii asistenți se mișcă cu grijă în

page28image1766208

28

zona desemnata lor. Arbitrul supraveghetor (cheker), arbitrul ce ține scorul și arbitrul cronometror vor rămâne în afara ringului.

3. Suprafața de luptă (ringul) va avea latura nu mai mică de 6 metri și nu mai mare de 9 metri (suprafața utilă de lupta, cu 1-2 metri suprafață de siguranță . Suprafața recomandată este de 10×10 metri, din care ringul de luptă va avea 8×8 m inconjurat de 1 metri suprafață de siguranță. Ringul poate fi ridicat la nu mai mult de 1 metru deasupra podelei și trebuie să aibă suficient spațiu pentru a preveni căderea concurenților. În cazul în care nu există ring de luptă se vor utiliza saltele cu grosimea nu mai mică de 2 cm. Dacă nici acest lucru nu este posibil, doar pentru competițiile de arme, suprafața de competiție se va trasa pe suprafața existentă în sala de sport unde se desfășoară întâlnirea.

4. Două linii paralele, față în față, la 3 metri distantă una de cealaltă sunt liniile unde se vor plasa concurenții (unul în zona alb celălalt în zona roșie).

5. Partea roșie a concurenților este plasată pe partea dreaptă iar partea albă este plasată în partea stângă față de arbitrul șef.

6. Gazda poate să facă modificări în suprafața de luptă luând în conside- rare lucruri ca suprafața de desfășurare a competiției și numărul participanților.

7. Va fi o distanță de 1,5 metri sau mai mult între fiecare suprafață de luptă.

Art. 27. Tragerile la sorți

1. Tragerea la sorți se va efectua automat printr-un soft de represaj, în funcție de înscrierile făcute de fiecare club.

2. Luptătorii din aceeași școală sau echipă se vor separa pe cât posibil de ceilalți pe perioada eliminatoriilor.

Art. 28. Începerea meciului

1. Concurenții vor sta în afara ringului chiar în față, în pozițiile lor de pornire.

2. La indicațiile arbitrului de masa (când sunt chemați), concurenții vor saluta și vor păși în ring. Se vor îndrepta către locurile marcate pentru start, se vor saluta reciproc și vor aștepta comenzile arbitrului.

3. Arbitrul principal va da comanda de începere a meciului și din acel moment meciul va începe.

Art. 29. Clasificarea arbitrilor

29

(1). În meciurile de chanbara vor arbitra doar arbitri recunoscuți de Federația Română de Chanbara. Aceștia sunt arbitri omologați de Federația Româna de Chanbara.

(2). Există următoarele categorii de arbitri: a. arbitru local
b. arbitru zonal
c. arbitru național

d. arbitru european
e. arbitru internațional

(3). Calificarea ca arbitru se obține în urma participării la cursul de calificare organizat de federație, în urma căruia s-a trecut examenul final.
(4). Examenul pentru arbitri

Examinarea se va efectua atât practic cât și în scris. Se vor urmări cunoștințele lor tehnice despre chanbara, cunoașterea regulamentelor, aplicarea practică a cerințelor regulamentelor astfel ca la final, acordânduli-se calitatea de arbitru să fim siguri că vor arbitra corect, prompt și pe cât este posibil fără greșeli.

Pentru a trece examenul de arbitru este obligatoriu ca atât la examenul scris cât și la cel practic candidatul să obțină minimum nota 7 (din 10).
(6). Arbitri internaționali

Diplomele de arbitru european și de arbitru internațional vor fi acordate de respectivele federații internaționale. Participantii la cursurile si examenele de arbitru european si international vor fi nominalizati doar de Federatia Romana de Chanbara. Este obligatoriu, pentru a fi valabile, ca aceste diplome să fie omologate de Federația Română de Chanbara.

Nicio diplomă internațională nu va fi considerată validă dacă nu a fost omologată de federația națională.

Art. 30. Înnoirea licenței de arbitru

(1). Licența de arbitru se vizează anual, fără examinare, dacă arbitrul respectiv a arbitrat minimum într-o competiție în anul precedent (si a participal la seminariile impuse de regulament).

30

Art. 31. Reconfirmarea licenței de arbitru

(1). La fiecare doi ani, toți arbitri sunt obligați să participe la un seminar național de arbitraj, pentru perfecționare și îmbunătățirea cunoștințelor. În urma seminarului și a examenului final se reconfirmă calitatea de arbitru.

Art. 32. Retragerea licenței de arbitru

(1) Arbitrii cărora le expiră licența de arbitru și nu o reînnoiesc vor pierde calitatea de arbitru.

(2) Persoanele care părăsec federația, odată cu demisia lor vor pierde și calitatea de arbitru.

Art. 33. Certificatele de grad

(1). În chanbara există două tipuri de certificate:
a. Kyu
b. Dan
(2). Certificatele sunt emise de federația națională sau de federațiile

internaționale.
(3). Certificatele internaționale vor fi omologate obligatoriu de către

federația națională prin aplicarea ștampilei pe spatele acestora. Certificatele internaționale vor fi înscrise în registrul federal de grade Kyu sau Dan.

(4). Doar certificatele naționale de la Kyu 4 in sus (4-3-2-1) se vor înscrie în Registrul Federal de Grade Kyu.

(5). Toate gradele Dan vor fi înscrise în Registrul Federal de Grade Dan.

(6). Sunt abilitați să facă examinări de la 10 Kyu până la 5 Kyu inclusiv toți instructorii cu gradația minimă de 1 Dan.

(7). Gradele de la Kyu 4 (inclusiv) în sus și gradele Dan vor fi acordate și omologate doar de brench chief-ul / președintele federației.

(8). Gradele Dan vor fi acordate în urma unui examen sau ca urmare a contribuției adusă la dezvoltarea chanbara în România sau pe plan internațional.

31

Art. 35. Categorii competiționale

(1). Diferențiere în funcție de sex: a. masculin

b. feminin (2). De vârstă

a. Copii II: 6 -8 ani la data campionatului
b. Copii I: +8 -10 ani la data campionatului
c. Minicadeți : +10 -12 ani la data campionatului

d. Cadeți I: +12
e. Juniori II: +14
f. Juniori I: +16
g. Seniori: + 18 ani la data campionatului h. Veterani: + 40 ani la data campionatului

-14 ani la data campionatului -16 ani la data campionatului

-18 ani la data campionatului

Pentru situatiile în care nu exista suficient de multi participanti pentru o categorie de vârstă, se pot comasa categorii în sensul ca anterioara categorie de vârstă să migreze către categoria de vârsta superioară. Nu este admisibil ca sportivi dintr-o categorie superioară de vârsta sa migreze către o categorie inferioară.

(3). Arme utilizate

  1. Tanto (sub 45 cm)
  2. Kodachi(sub60cm)
  3. Tate – scut
  4. Choken(sub100cm)
  5. Nunchaku (segment sub 32 cm, sfoara sub 12 cm)
  6. Hanbo (sub 90 cm)
  7. Jo (sub 140 cm)
  8. Bo(sub210cm)
  9. Naginata (sub 210 cm)
  10. Yari (sub 210 cm)

(4). Grad:
a. Kyu

b. Dan
Competițiile de grad nu țin cont de vârsta sportivului ci de clasificarea acestuia. Sportivii cu grade Kyu se pot inscrie doar în competițiile de grade Kyu. Pentru a participa în competițiile de grad Dan sportivul trebuie sa aibă minimum 1 Dan în una din armele din chanbara.

32

Art. 36. Armele utilizate în chanbara

(1). Armele in chanbara sunt de trei feluri: a. Arme tradiționale, reale
b. Armesoft,dinburete
c. Arme air-soft

(2). Toate armele utilizate în antrenamente sau competiții vor fi omologate de Federația Română de Chanbara.

(3) Categoria Copii II. Se vor utiliza de către copii, la proba kodachi, în loc de kodachi, arma tanto (cuțit). La categoria choken se va utiliza arma kodachi. Astfel, la proba nito se va lupta cu tanto și kodachi.

Art. 37. Echipamentul de competiție

(1). Echipamentul de competiție este compus din: a. Costum de chanbara și centură
b. Protecții
c. Arme

(2). Costumul de chanbara este compus din pantalon, bluză și centură (cu prindere cu velcro). Pe bluză va exista emblema Federației Române de Chanbara.

(3). Protecțiile din chanbara sunt următoarele:
a. Men (cască) cu mască de protecție pentru față. Casca este

obligatorie în competiții. Se vor folosi caști roșii și căști albastre.
b. Kote (mănuși) – opționale în competiții.
c. Armele sunt cele menționate la Art. 35 (3). În competiție se

vor folosi arme roșii și albastre. Armele aprobate pentru a fi utilizate în competițiile internaționale în care FRC este membră sunt admise și în competițiile naționale.

Toate echipamentele menționate la Art. 37 (1) trebuie omologate de Federația Română de Chanbara.

Realizat 02.02,2021
Gaby Oancea
Federația Română de Chanbara

page33image1655648

33

Siteul foloseste cookie-uri pentru numărarea vizitatorilor, comentarii mai rapide și alte îmbunătățiri. Vă rog să fiți de acord cu utilizarea lor. Nu colectez date personale în afara celor fără de care serverul și blogul nu pot funcționa. Detalii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close